Mederijders CX500!
Ik zou graag van jullie willen weten wie ook deze ervaring heeft met zijn CX500: op een rechte, mooie vlakke asfaltweg, in de 5 rond de 95 km/uur, doe je even gas helemaal dicht tot rond de 70 km/uur Bij mij stuitert en zwabbert de motor dan, met een snelle trilling in het stuur. Trillen/stuiteren treedt NIET op onder de 75 en boven de 95. Wie kan zo’n motor nog stil krijgen? Graag advies!
Wat is er aan de hand ( wat vooraf ging)…
Ik heb de motor nu 2 jaar (Honda CX 500E, 1984, kmstand 60.000+, gekocht van de tweede eigenaar die er niet meer meereed. Nadat al snel één voorvork ging lekken, zijn beide keerkringen vernieuwd waarna het gedrag steeds slechter werd.
De Honda dealer heeft toen ik terugkwam met de klacht een nieuwe voorband (Bridgestone BATTVAX BT45F) geadviseerd en gemonteerd ( gebalanceerd enz) en ook nog het balhoofdlager afgesteld.
Gevolg alleen nog meer stuiteren en trillen, niet meer bij 75km maar bij 80km/uur. Al snel was weer een vork lek, dit keer kennelijk door de braampjes op de binnenpoot als gevolg van steenslag. Deze poot geheel vlak gemaakt en de kleine putje gevuld met staalplamuur en toen zilverkleur gemaakt enz.
Stand van zaken…
De voorvorkrevisies zijn met het boek in de hand uitgevoerd, de binnenveren zitten niet op de kop of zo, de juiste oliehoeveelheden per poot, voorvork olie is OK (10W Belau) enz.
Want de olie mag niet de dun zijn anders lekt ie nog sneller dan nu weer opnieuw maar ook niet te dik (dus meer dan 10 W , dat vertraagt de demping immers). De luchtdruk is nu om die reden ook niet te hoog , 0.7 bar om precies te zijn.
Vraag 1
Wie van jullie heeft of een slingerende of een stuiterende voorvork of net als ik, beide problemen?
Vraag 2
Tegen het slingeren bij 70-80 km uur is geadviseerd een voorvorkversteviger (accessoire) te kopen die nieuw ca 135 Euro kost. (Telefix heeft ze) . Het is een stuk ijzer (?) ronde de buitenste vorkpoten en zit vlak boven het voorspatbord Wie heeft van jullie er ook één, en hoe is dat in gebruik?
Vraag 3
Wie heeft ergens nog zo’n voorvorkversteviger voor de CX500E liggen die ik kan overnemen? Of eens kan proberen of dit helpt? ( ze kunnen in 5 minuten worden ge (de) monteerd). Of weet een goedkoper adres dan Telfix?
Vraag 4
Tegen het stuiteren is geopperd dat
a) de velg misschien krom is ( geloof ik niet als de enige oorzaak, want dan zou dat bij meer snelheden moeten opvallen).
b) dat de voorvorkveren nu versleten zijn . Wie heeft ook 60.000km gereden en heeft nog de originele veren zonder problemen? Want nieuwe voorvorken zijn peperduur en ik weet niet of dat wel helpt.
c) de nieuwe band niet rond is. Een controle gaf aan dat dat niet zo is, de band is rond. Maar toen werd gezged dat bij bepaalde snelheden de band misschien… ( ja , daag - hier word ik een beetje stuiterig van = niet goed )
d) dat de voorvorken misschien iets krom zijn. Bij de keerring revisie is dat ons niet opgevallen hoewel we dat wel hebben bekeken door de poten op elkaar te leggen en om elkaar heen te draaien. Na die revisie zijn de binnenpoten inderdaad ook wat gedraaid om zo de steenslag kant aan de binnenkant te krijgen. Ik moet nu proberen ze zo te draaien dat ze weer in de oude stand komen . Kan dat ook een oorzaak van het stuiteren weghalen omdat de vering niet soepel/ snel is?
Vraag 5
Welke antiduikstand adviseren jullie ( staat nu in de middenstand) en welke luchtdruk in de vork in mijn geval?
Pff wat een verhaal, maar als 100 CX rijders leren we misschien allemaal wat van dit probleem. Ik ben ook te bellen, na 20.00 en het week-end op 030-6621603.
Henk Diemer |