Vandaag heb ik me aangemeld bij deze site. Dit is naar aanleiding van een zeer prettig telefoongesprek met Terrie De Beule, die wat onderdeloen op 2dehands.be had staan een paar weken geleden.
Ik rij al jarenlang CX, en mijn vrouw Henny ook. Mijn custom die er al meer dan 70.000 mmijl op heeft zitten, vertoont al een tijd kuren: bij 6000 toeren houdt hij in en wil niet meer. Heel vervelend vind ik dat.
Op "jullie" - nu "onze""- site gekeken bij TECHNIEK en een groot aantal tips gevonden. "De makkelijkste dingen kan ik direct uitproberen", dacht ik, zoals:luchtfilter vervangen, brandstoftoevoer controleren, bobines vervamngen, de weerstand van de bougiedoppen meten en de bougie-gap kleiner maken.
Een bougiedop zat net onder 5000 ohm en eentje net erboven. Ik heb de bougiedoppen links/rechts omgewisseld en de electrodeafstand van beide bougies teruggebracht van 0,7 naar 0,6 mm en HIJ DDOET HET! Fantastisch, de motor trekt gewoon weer door de 6000 toeren heen. Heerlijk is dat. Ik weet niet hoe lang deze oplossing zal blijven werken, want de echte reden voor het probleem ligt waarschijnlijk in de energievoorziening van de vonken (lees:ontstekingsspoelen).
Hoe dan ook, ik ben voorlopig zeer tevreden met deze eenvoudige oplossing. Dankjewel Honda cx club. |