Zie ook onderwerp GL 650 blues.
Beste allemaal,
I.t.t. wat in het werkplaatshandboek staat kan je wél bij de ontsteking van de CX650E (Misschien ook 500E?) zonder het blok uit het frame te halen én zonder de achterbrug te demonteren! Het blijft wel een ingreep die wat tijd kost en of je het blok of de achterbrug er toch uit wil halen moet je zelf maar bepalen. Toch lijkt me dit de makkelijkste route. Het nadeel van de hierondergenoemde methode is dat als de kruiskop schroeven van de ontstekingsgrondplaat écht muurvast zitten je er toch niet echt lekker bij kunt om ze los te maken, en dus alsnóg een probleem hebt.
De alternatieve manier is als volgt:
(Ik had nl. de vervroeger van de ontsteking die achter het ontstekingsdeksel aan de achterzijde van het blok zit, verkeerd gemonteerd. Dat bleek pas na de eerste startpogingen.)
1. eerst accu en gehele accuhouder verwijderen.
2. dan carburateurs samen met spruitstukken en rubber tussenstukken verwijderen. (gaskabels en chokekabel verwijderen, eerst losmaken).
3. carterontluchtingsslang (zit aan ontstekingsdeksel) verwijderen.
3. carterontluchtingshuis (zit onder luchtfilterhuis; smerig, smering!) verwijderen.
4. dán is het mogelijk het koelwater-expansievaatje los te maken. Alle voorgaande stappen heb je nodig om bij de twee M6 boutjes te kunnen komen waarmee het expansievaatje aan het frame is gemonteerd. Het expansievaatje moet je door de verkregen ruimte eruit wurmen. Ook dát kan. Maar het bewijst weer eens hoe onbenullig de vorm van het expansievaatje gekozen is. (Dat verbaast me overigens weer niets want er zijn wel meer onhandige keuzes gemaakt bij onwerpen van de CX, jammer, jammer). N.B. Tip tip tip:
Als je klaar bent en het expansievaatje weer monteert: doe jezelf dan een lol en monteer de schroef van het expansievaatje die aan de RECHTERZIJDE van de motorfiets zit (en waar je het moeilijkst bij kunt) van VÓÓR naar ACHTER. Zo wordt de klus een volgende keer makkelijker. Je kan dan deze bout als het moet dan van de voorkant uit losmaken: je hebt van voren meer ruimte voor steeksleutels e.d.
5. Nu kun je bij de ontsteking.
Ontdekking: blok zit nog in het frame, achterbrug én pro-link schokdemper ook! Je hebt wel evt. een spiegeltje nodig om de precieze stand van de vervroegernok te beoordelen en voldoende licht.
Terug montage in omgekeerde volgorde.
Voor eenieder die het op deze manier gaat proberen: succes!, Kaspar
NB. GL-ers met ontstekingsprobleem graag hier reageren of het op deze manier bij de GL ook kan.
lang leve de rat-bike!
(ofwel: als het maar functioneert)