Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kleppenstellen methode TxBruce en Hans

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 sept. 2004 12:57 
Geruime tijd geleden werd er door Hans melding gemaakt van een afwijkende methode om kleppen te stellen. Namelijk de inlaatkleppen stellen terwijl de uitlaatkleppen volledig open zijn en omgekeerd (zonder naar de merktekens te kijken). Zijn er mensen die hier inmiddels ruime ervaring mee hebben en ons de resultaten kunnen melden?

Schrijver Rob Draaisma
Gast 
#2 | Geplaatst: 11 sept. 2004 18:09 
ik deed dit dat ik nog in de garage werkten bij voor ons vreemde merken.
dan hoefden we niet naar merktekens te zoeken. weet wel zeker dat de in of uit laatkleppen geheel open staan.
deze manier van stellen wordt vaker gebruikt dus.
als de inlaatkleppen geheel open staan zijn de uitlaatkleppen geheel gesloten en anders om ook. de kleppen die geheel zijn gesloten hebben dan hun maximale klep speling en kunnen dan gesteld worden.
dit geld voor alle type 2/4/6 cyllinder motoren.

groeten rob draaisma

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 sept. 2004 18:40 
Ik heb deze methode inmiddels meerdere malen toegepast en ik ben er 100% tevreden over. Mijn blok loopt als een naaimachine (132K).
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 sept. 2004 12:22 
zouden kleppen vaker verbranden cq gaan lekken als je ze stiller - dus met minder speling - stelt?

Mijn garagehouder stelt de kleppen van mijn auto op lpg liever met iets teveel speling. De auto draait dan hoorbaar minder stil. Volgens hem is dan de tijd die een klep krijgt om zijn hitte via de klepzitting aan de kop af te staan groter.

Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 12 sept. 2004 12:39 
Kan iemand een stukje hierover schrijven op niveua 'dummy'? Dan kunnen we het onder de sleutelverhalen zetten. Hoe weet je bijvoorbeeld dat de kleppen geheel open zijn ?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 sept. 2004 13:34 | Aangepast door: Hans 
De kleppen van LPG motoren worden veeeel warmer dan die van benzinemotoren en de klepstelen zetten daardoor ook meer uit. Dus moet de klepspeling bij motoren met als brandstof LPG heel iets groter zijn dan normaal.
Maar ook iets tikkende kleppen hebben last van extra slijtage m.n. op het punt van nokvolger/nokkenas en stoterstang/klepstelschroef.

Bij een CX kun je goed zien wanneer de klep maximaal geopend is. Als de klep nl bij het langzaam ronddraaien van de motor niet meer verder wordt ingedrukt (en dus eigenlijk al weer omhoog komt). Je kunt er een hele hoop tekst aan spenderen, het beste aha erlebnis wordt verkregen als je het zelf ziet/uitprobeert.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Rob Draaisma
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 sept. 2004 13:44 
Het is met een gas installatie zeker niet aan teraden om een te grote klepspeling aan te houden.
door dat de kleppen een kleinere openening hebben en de hete verbrandings gassen er uit worden gestuwd door de zuiger worden de kleppen juist heter.
de kans dat de kleppen verbranden word hierdoor juist vergroot.
de klepspeling 0,05 mm groter houden is niet echt een probleem, de klepspeling wordt van zelf minder door dat de kleppen op de klepzetel in slaan.
wel is het aan teraden om bij een motor op lpg de kleppen vaker te stellen dan bij het regulier onderhoud dit geld uiteraard niet als je hydrauliche klepstoters hebt.

dus kleppen ruimer stellen raakje wel meer warmte aan de klepzetel kwijt al dit is maar gering, kleppen op de juiste speling stellen een grotere door laat voor uitlaatgassen en hier door een lagere temperatuur aan de kleppen.
als de cilinderkop is voor zien van kleppen en klepzetels geschikt voor lpg dan is het dus niet nodig om ruimer te stellen deze kunnen een veelhogere temperatuur weerstaan zonder dat deze inslaan.

groeten rob draaisma

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 sept. 2004 11:25 
Vorige week heb ik de kleppen gesteld volgens de officiele methode met gebruik van merktekens.
Vandaag bij koude motor de kleppen volgens de afwijkende methode gesteld zoals hierboven beschreven. Het viel me op dat de speling niet bij beide uitlaatkleppen (van 1 cilinder) gelijk was ook bij de inlaatkleppen was er wat afwijking.
Wel was de speling een fractie groter dan in de merktekenstand.

Schrijver Anoniem
Gast 
#9 | Geplaatst: 13 sept. 2004 12:09 
Net even proefgereden en vervolgens geluisterd naar de motor, ik kan de kleppen nog steeds horen tikken (motor was nog niet erg heet, maar goed dat wordt ie nooit als je normaal doorrijd). Vervolgens motor op middenbok en een beetje gas gegeven tot ie wel goed heet is. Klepgeluid is iets minder maar nog steeds duidelijk hoorbaar. Ik heb niet echt het idee dat de afwijkende manier van stellen veel geholpen heeft. Of doe ik iets verkeerd?

Schrijver Anoniem
Gast 
#10 | Geplaatst: 13 sept. 2004 12:12 
Zijn er niet meer mensen die zelf de kleppen stellen en hier ervaring mee hebben? Laat het dan even weten.

Schrijver Anoniem
Gast 
#11 | Geplaatst: 13 sept. 2004 12:15 
Zou het kwaad kunnen de klepspeling gewoon 0.08 te stellen i.p.v. 0,10 ? Als je ze toch nog steeds kunt horen moet dat toch alleen maar beter zijn, of heb ik het mis?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 13 sept. 2004 14:18 
Het gaat er bij die manier van stellen om dat de kleppen met de voorgeschreven maatvoering worden afgesteld. En zoals je zelf ook al constateerde geeft het kleppenstellen sec op de merktekens van de dynamorotor een wat ruimere klepspeling (door Honda ingebouwde veiligheid ??).
Het is natuurlijk niet zo dat alle mechanische geluiden door deze wijze van klepstellen zomaar ineens verdwijnen. Immers in de gehele kleptimingstrein zitten veel meer onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. En alle geluiden die voortkomen uit die slijgtage worden uiteindelijk doorgegeven aan/zijn hoorbaar in de cylinderkop.
Bijv. is mijn eigen woon-werk CX op deze wijze ook absoluut niet stil te krijgen. Door de gemonteerde volle kuip (moet wel als je hele jaar doorrijdt) worden alle mechnaische geluiden mooi versterkt. Het klappert en ratelt soms best wel; alleen heb ik ervaren dat door deze manier van klepstellen de motor gewoonweg veel beter op het gas reageert en dooraccellereert. En hoe hoger in de toeren hoe stiller de motor wordt.

Ik denk echter wel dat het heel veel kwaad kan om de kleppen strakker af te stellen. Je bent misschien dan wel geluid kwijt, maar de kans op een verbrande klep neemt ook toe. Dan heb ik toch liever enig geklapper in de motor. Want let wel de CX is een hoogtoerige stoterstangenmotor en dan hoor je altijd wel iets.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 13 sept. 2004 16:17 
Hallo, hierbij mijn ervaring met het stellen van de kleppen.
Ik heb laatst de kleppen van mijn cx 650E gesteld volgens het werkplaats handboek.(Peters, Haynes) Vervolgens gesteld volgens de methode van Tx Bruce en Hans. (de kleppen konden idd iets strakker gezet worden).
Toen weer gekeken hoe de kleppen stonden bij het stellen volgens "Peters". Veel te strak!
Toch maar weer wat ruimer gezet.
Heb ik iets verkeerd gedaan? Hoe kan het dat het bij jullie wel werkt?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 13 sept. 2004 17:44 | Aangepast door: Hans 
Hoi Marcel,

Waarschijnlijk heb je inderdaad iets niet goed gedaan. Het hoeft nl helemaal niet zo te zijn dat met de merktekens op de dynamorotor de maximale lichthoogte van een klep wordt gevonden. Zoals ik al aangaf zit in de klepbedieningstrein vanwege het gebruik van een morseketting en het grote aantal onderdelen een behoorlijke spreiding.
Want volgens 'mijn' methode bepaal je met/bij de maximale lichthoogte van de ene klep het punt waarop de andere klep zich bevindt met op dat moment 'zijn' laagste punt van de nokkenas tov de nokvolger; omdat de klep op dat moment per defenitie onbelast is, kan de noodzakelijke en correcte speling dan juist worden afgesteld.

Ik heb dat in mijn jonge jaren bij mijn auto's en motoren vaak ook al zo gedaan en nog nooit problemen gehad.

Maar goed als je het niet vertrouwd moet je deze methode niet toepassen. Niets is zo vervelend als onzekerheid.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#15 | Geplaatst: 13 sept. 2004 21:12 
Hoi Marcel,

Het lijkt me eerlijk gezegd vrij logisch dat als je de kleppen met de juiste speling stelt volgens het handboek en ze vervolgens weer krapper zet volgens Hans z'n methode dat ze dan dus volgens de handboekmethode niet meer goed staan. Hoe Hans het voor elkaar gekregen heeft om op deze manier de speling in beide gevallen goed te krijgen is me een raadsel en naar mijn mening onmogelijk.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kleppenstellen methode TxBruce en Hans

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven