Het gaat er bij die manier van stellen om dat de kleppen met de voorgeschreven maatvoering worden afgesteld. En zoals je zelf ook al constateerde geeft het kleppenstellen sec op de merktekens van de dynamorotor een wat ruimere klepspeling (door Honda ingebouwde veiligheid ??).
Het is natuurlijk niet zo dat alle mechanische geluiden door deze wijze van klepstellen zomaar ineens verdwijnen. Immers in de gehele kleptimingstrein zitten veel meer onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. En alle geluiden die voortkomen uit die slijgtage worden uiteindelijk doorgegeven aan/zijn hoorbaar in de cylinderkop.
Bijv. is mijn eigen woon-werk CX op deze wijze ook absoluut niet stil te krijgen. Door de gemonteerde volle kuip (moet wel als je hele jaar doorrijdt) worden alle mechnaische geluiden mooi versterkt. Het klappert en ratelt soms best wel; alleen heb ik ervaren dat door deze manier van klepstellen de motor gewoonweg veel beter op het gas reageert en dooraccellereert. En hoe hoger in de toeren hoe stiller de motor wordt.
Ik denk echter wel dat het heel veel kwaad kan om de kleppen strakker af te stellen. Je bent misschien dan wel geluid kwijt, maar de kans op een verbrande klep neemt ook toe. Dan heb ik toch liever enig geklapper in de motor. Want let wel de CX is een hoogtoerige stoterstangenmotor en dan hoor je altijd wel iets.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.