Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Ketting oliepomp spannen ?

Schrijver cb-kees
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 sept. 2004 20:24 
Kun je de ketting van de oliepomp ook spannen ? In het handboek van peters is me dat niet geheel duidelijk geworden. Voor ik de boel sloop zou ik dit graag willen weten.

Groetn cb-kees

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 sept. 2004 21:56 
Ja, je kunt de ketting als volgt spannen: monteer pomp en ketting maar draai de 3 bouten niet vast. Roteer de pomp links/rechts zodat de speling op het midden van de ketting 2,0-3,5 mm bedraagt. Draai daarna de 3 bouten vast. Succes!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 17 sept. 2004 21:57 
Er zit geen span mogelijkheid in.

Het is een vaste ketting.

Dus niet slopen, mooi laten zitten.

Groeten

Schrijver Rob Draaisma
Gast 
#4 | Geplaatst: 17 sept. 2004 22:51 
zo als floris het beschrijft heb ik iets gelezen je kunt hem wel stellen.

Schrijver cx500 1982
Gast 
#5 | Geplaatst: 18 sept. 2004 10:25 
er is ook nog een andere manier draaim de drie bauten wat los ,draai het tandwiel met de draai richting mee tot je de tegenstand voelt en zet dan de bauten weer vast sucses harry

Schrijver fomoco38
Gast 
#6 | Geplaatst: 18 sept. 2004 23:24 
Dat was mij ook niet zo duidelijk in het Peters handboek. Uit ervaring met aandrijfkettingen heb ik geleerd dat aan een ketting een korte en een lange zijde is. Dat wil zeggen als je het wiel verdraait de ketting meer gespannen is dan anders en dat heb ik ook gemerkt met de oliepompketting. Dus wees voorzichtig als je deze aanspand en verdraair daarvoor je krukas een volledige omwenteling steeds voelend voor voldoende speling op dat kettinkje. Goetjes

Schrijver bogfrits
Gast 
#7 | Geplaatst: 19 sept. 2004 06:07 
Heb op dit ogenblik een 1979 cx 500 oliepomp bij de hand en Floris heeft gelijk ,nl het onderste bout gat is rond en de twee bovenste zijn ovaal zodat van de tandwiel zijde gezien bij iets losse boutjes naar rechts duwend het kettinkje gespannen en daarna vast gezet kan worden vaak is het wel zo dat die spanmogenlijkheid van het kettinkje niet genoeg is om aan de gewenste tolerantie van tot 3,5 mm terug te brengen en dan moet er een nieuwe komen.
Vriendelijke groeten frits.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ketting oliepomp spannen ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven