Het testen van de laadstroom doe je met een multimeter. Je moet meten op de ‘mannetjes’. Onder je zadel zitten drie stekkers; haal de voorste stekker los.
1. Start de motor. Meet de wisselspanning (AC) op ieder van de drie gele draden. Bij 5000 tpm moet de spanning op ieder van de gele draden boven de 80 Volt uitkomen.
2. Stop de motor. Meet nu de weerstand tussen de drie gele draden. Onderling moeten ze alle drie volledige continuïteit hebben (=weerstand 0 Ohm). Meet vervolgens de weerstand tussen ieder van de drie met de massa (=de minpool van de accu of het frame). Alle drie mogen ze dan geen enkele continuïteit hebben (=oneindige weerstand, de multimeter mag niet uitslaan).
Krijg je bij 1) of 2) sterk afwijkende waardes dan heb je draadbreuken in je stator. Hij moet dan uit het blok worden gehaald en opnieuw gewikkeld door een revisie bedrijf.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.