Hoi Thijs,
De dealer zal hebben gesproken over een nieuwe stator. Officieel Honda alleen te koop met bijbehorende rotor en vervroegingsspoelen. Kosten (materiaal) ca. Euro 750,--. Reken voor een totale reparatie van deze onderdelen (incl. arbeidsloon) gerust op Euro 1.500,--. Zelf doen met een opnieuw gewikkelde stator en het gelijktijdig vervangen (is aan te bevelen) van distributieketing/-spanners ca. Euro 500,--. Lees mijnartikel onder de rubriek "techniek" de nokkenaskettingspanner.
Hoe is jouw CX er mee opgehouden? Wat gebeurde er precies ? Inhouden, stotteren of plotsklaps hartstikke dood ?
Dat laatste is m.i. het minst kostbaar; een kwestie van deduceren.
- is er een vonk op beide bougies ?
- hebben de bougiedoppen wel een weerstand van 5 KOhm?
- zijn alle stekkerverbindingen onder het zadel wel schoon (en niet gecorrodeerd)? Laadt de accu wel bij ?
- is er een defect in de kill-schakelaar (rechts op het stuur); controleren door afkoppelen toevoerdraad (onder zadel; ik geloof blauw-wit)
- zijn de stekkerverbindingen van de bobines wel schoon
- functioneert de CDI-box nog wel (controle dmv omwisselen tegen een goede)
- zijn de vervroegingsspoelen (achter deksel achterop de motor) nog goed?
De meeste controles kun je uitvoeren dmv een multimeter. De waarden van de metingen over de diverse draden staan in elk CX werkplaatshandboek,
Inhouden is meer tricky.
M.n. als het inhouden gebeurt bij een toerental tussen de 5.000 en 7.000 t/min. Dan is het onherroepelijk de stator.
Stotteren kan betekenen een vervuiling in het brandstofsysteem. Kijk eerst eens of er wel benzine naar de carburateurs stroomt en/of de benzine wel de cylinders bereikt.
Ik wil je best verder helpen maar dan moet ik wel precies weten wat ewr gebeurde onmiddellijk voorafgaande aan het uitvallen en of je al eerder problemen hebt gehad.
Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.