Hoi Maarten,
het is inderdaad zo dat de CX goedkoop in aanschaf en heel sleutelvriendelijk in eigen beheer is.
Alleen de onderdelen zijn bij de dealer schrikbarend duur (bijv een nieuwe bougiedop kost Euro 40,--; ze zijn speciaal voor de CX en passen nergens anders op en hebben een interne weerstand van 5 KOhm).
Kijk eens in de rubriek 'techniek', daar staan diverse specifieke CX problemen beschreven.
Ik noem o.a. de volgende:
- stator (opnieuw wikkelen euro 300,-- aan materiaal)
- mechanical waterpompseal (euro 70,-- en zeer moeilijk te monteren; koop er gelijk 3) met als gevolg water in de motorolie
- nokkenasketting/-spanners (euro 200,-- aan materiaal)
- nokkenasslijtage (euro veel)
- big-end lagers (euro nog veel meer)
- CDI box doorgebrand (veel euro's)
- doorgeslagen koppakkingen (1 pakking kost euro 30,--)
- zeer veel roest aan het/doorgeroest frame (motorblok is daarvan dragend deel) en/of achtervork(box0
- doorgerot buddyseat (euro 250,--) en/of uitlaatsysteem (euro 900,--)
Tussen de 40.000 en 80.000 km (met sporadisch uitschieters naar boven) treden deze problemen in een vrijwel logische volgorde op (muv nokkenas/krukas, dat hangt er van af of de vorige eigenaren goede olie hebben gebruikt en regelmatig hebben ververst).
Als je zelf kunt sleutelen valt het nog wel mee; de CX kan bij goed onderhoud heeeeel veel kilometers aan (er zijn exemplaren bekend die meer dan 250.000 km er op hebben zitten.
Een CX rammelt overigens altijd; het is maar net hoe de rammel klinkt en waar het vandaan komt om een aankoopbeslissing te nemen.
Het is echt een goed handelbare en oersterke motorfiets; een klassieker in wording.
Mail mij gerust voor nog resterende vragen (dubbelklikken met de rechtermuisknop op 'lid'),
Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.