Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Startprobleem

 
Schrijver RemcodK
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 dec. 2002 02:43 
Hallo, allereerst me even voorstellen, ik ben Remco de Kok en woonachtig in Kortenhoef.

Sinds dit weekeinde mag ik mij een blije bezitter van een Honda CX500 noemen.

De motor heb ik gekocht in goed startende staat, maar nu heeft ie een nachtje onder mijn carport gestaan, in een ietwat koude nacht en nu wil ie niet meer starten.

Ik heb hem een tijdje aan een acculader gehad om de accuspanning op pijl te brengen, maar vooralsnog start ik de accu alleen maar leeg naar mijn idee. (2 keer geprobeerd maximaal).

Als laatste heb ik mijn auto ter hulp geroepen en met startkabels de Honda aan de accu van mijn auto gehangen... en nog niet starten.. na flink doorstarten, ongeveer 20 seconden, kwam er een flinke knal uit de linker uitlaat, waarna een tijdje wachten.. nog een paar keer proberen te startem hij 2 keer een teken van leven gaf, maar misschien door de kou niet wilde doorstarten?!? Ik heb het mét en zonder choke geprobeerd...

Misschien heeft iemand een reddende oplossing, anders een tip om hem in de buurt van Hilversum naar een CX500 kenner te kunnen brengen?

M.vr.gr.

Remco de Kok.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 9 dec. 2002 07:58 | Aangepast door: coenox 
Hoi Remco,

Eerst maar de voor de hand liggende zaken:

Die van mij start niet nadat 'ie twee weken stil heeft gestaan. De benzine in de carburateurs neemt nogal snel in kwaliteit af. Op iedere carburateur zit een schroef (allebei vanaf de linkerkant van de motor te benaderen). Als je die los draait kun je de oude benzine uit de carbs laten lopen (netjes opvangen natuurlijk).

Wat mij in het begin ook overkwam: de rode dodemansknop op het stuur stond in de verkeerde positie. Kun je starten wat je wil, maar dan loopt 'ie nooit.

Allebei de moeite van het proberen waard.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver RemcodK
Gast 
#3 | Geplaatst: 9 dec. 2002 12:49 
Ik zal zeker eens kijken of misschien niet inderdaad die dodemansknop verkeerd om staat, maar lang stilgestaan heeft ie niet, 1 kort nachtje, wel een koude.. maar na 1 nachtje mag het toch niet zo zijn dat de benzine zo verslechterd is in de carburateurs... overigens heb ik hem met de sleutel uitgezet en op exact dezelfde plek proberen te starten.. we zullen straks eens even zien.. de accu is nu weer volledig bijgeladen in ieder geval...

Groeten,

Remco.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 dec. 2002 23:04 
Hallo Remco,

Het niet willig willen starten is een typisch CX probleem. Een aantal van mijn CX'en hebben er ook last van maar mijn dagelijkse woon-werk CX absoluut niet. Waar het verschil in starten vandaan komt is onbekend ook bij erkende CX kenners (bijv. Berndt Muhl).
Ik gebruik dan Startpilot; in de luchtfilteropening onder de buddy spuiten en de CX komt snel en wonderbaarlijk tot leven. Het kan gepaard gaan met enigszins knallen in de uitlaat maar dat is niet erg.

Ik zou dat dus ook eens proberen.

Overigens wat Coen mededeelt over de benzine is waar; ten opzichte van 20 jaar geleden is de kwaliteit van de benzine behoorlijk afgenomen (er worden steeds meer bestanddelen uit geraffineerd en de moderne motoren kunnen in toenemende mate uit met slechtere benzine; alleen hebben de oude motoren daar behoorlijk last van) en is de vluchtigheid toegenomen en tast agressief O-ringen en pakkingen aan.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jefgeh
Gast 
#5 | Geplaatst: 10 dec. 2002 00:23 
Hallo Remco,
Je probleem klinkt heel bekend.
Wat je nog kunt proberen na starten met en zonder choke : een stel nieuwe bougies erin draaien en nog een keer met behulp van de accu van een (draaiende) auto starten.
De bougies van de CX slaan erg snel "vet".
Bij mij helpt dit meestal goed !

Jef

Schrijver RemcodK
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 dec. 2002 00:47 
Dank allen voor de antwoorden, ik heb vanavond nog eens goed naar alles gekeken en ik ga morgen in ieder geval inderdaad maar eens beginnen met nieuwe bougies.. ook ga ik voor de zekerheid de benzine, olie, remvloeistof en alle overige vloeistoffen even vervangen, want zover ik kan zien is de vorige eigenaar absoluut niet toegekomen aan onderhoud.. ook de bedrading onder de buddyseat is erg onhandig aangelegd bij het vervangen van de verlichtingsunit.

Tevens is de accu niet goed meer heb ik nu goed gezien, een aantal platen is er erg slecht aan toe en ook het vochtniveau is niet helemaal okay.

Ik hoop em dus eind van morgen weer aan de praat te hebben.

Later meer dus.

Groeten,

Remco.

Schrijver niekvdh
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 dec. 2002 22:26 
Na één nacht, dat is wel snel, en dan ook nog niet starten met startkabels... Zou het kunnen dat je condensproblemen hebt? Meestal denk je er niet aan, maar condens is gedestilleerd water, en dat geleidt geen stroom, het isoleert dus. Als er contacten nat zijn van condens, zou dat wel eens een oorzaak kunnen zijn. Spuit de kabels, bobines en bougiedoppen eens in met een vochtverdrijvende spray (siliconenspray of gewoon haarlak doet het prima), en kijk wat dit doet. Die accu moet je inderdaad vervangen, maar met startkabels moet hij toch lopen.

Niek

Schrijver jefgeh
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 dec. 2002 22:48 
Die accu moet naast de bougies als eerste vernieuwd. Anders sta je onderweg als je de motor uitschakelt helemaal stil.
De door jou genoemde knal komt door een enkele vonk die de ene met benzine gevulde cilinder doet ontsteken.
Als alles een tijdje loopt kun je de bougiedoppen een tegelijk lostrekken.
Kun je zien of de motor misschien op "een been" loopt.
Benzine en olie vervangen gaat vrij gemakkelijk. Remvloeistof vervangen (en remmen schoonmaken) is een veel ingewikkelder klus.

Schrijver RemcodK
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 dec. 2002 22:50 
Okeey, start-update

Vandaag bij een Honda-specialist langsgeweest in Hilversum, op advies van een goede kennis van me. Die specialist wist heel veel van de CX500 en gaat ook een dezer dagen de kleppen stellen en de kettingspanner nakijken etc...

wat heb ik nu zelf gedaan: Accu vervangen (duh), de oude zaten diverse kromme platen in en gaf al na 2 keer starten dood... beide bougies vervangen voor +1 temp nieuwe, oude waren flink zwart en stonden vet van de benzine.. al jaren niet vervangen leek wel. Daarnaast alle vloeistoffen vervangen, van remvloeistof tot olie etc... ook de koelvloeistof was erg laag in peil.. maar heeft dus geen invloed op het starten...

Dus met nieuwe volle accu aan het starten gegaan.. eerste malen helemaal niets... op een gegeven moment kwam er leven... en dat duurde maar heel kort.. 2 tellen ofzo... daarna kwam het erop neer dat wederom de accu leeggestart zou worden.. zover ben ik niet gegaan en heb direct de auto er weer naast gezet... en na een paar tellen starten met flink choken lukte het eindelijk... op de choke bleef ie wel draaien.. gelukkig... erg moeizaam allemaal...

morgen probeer ik het dus weer op de accu, welke ik nu voor de nacht op een lader heb gezet om op peil te blijven.

Natuurlijk laat ik hem bij de specialist even nakijken op andere gebreken.

Groeten,

Remco

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 dec. 2002 20:45 
Remco,

als ik dat zo lees dan vermoed ik dat je ergens in het ontstekingssysteem een gigantische weerstand hebt zitten.
Je zou in ieder geval elle (stekker)contacten eens moeten schoonmaken (staalborstel en schuurpapier) en daarna inspuiten met contact-spray en de bougiedoppen/-kabels moeten nalopen op corrosie (zie ook de uitgebreide bijdrage op een vergelijkbare vraag van Thijs - rubriek Vraag&Aanbod).

Met doorgaan op de ingeslagen weg kom je m.i. niet veel verder.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 dec. 2002 20:54 
Remco,

toch nog even (gelezen hebbende de andere bijdragen), wees voorzichtig met het aansluiten van een auto-accu zeker met draaiende automotor. Het CDI ontstekingssysteem van de oude CX krijgt daardoor een gigantische boost en kanm daar slecht tegen.
Ook het laten lopen van de CDI - CX op een cylinder kan je de onstekingsspoel op de stator kosten en/of de CDI box zelf kan doorbranden. Dus wees daar ook voorzichtig mee.

Een CX moet (ook bij -10 zoals mijn woon/werk CX de afgelopen dagen en die accu is al meer dan 2 jaar en 35.000 km oud) vrij vlot op de eigen motoraccu starten. Doe ie dat niet dan heb ik al uitgelegd wat mogelijk een oorzaak kan zijn. Het ligt dan absoluut niet aan de (nieuwe) accu.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver RemcodK
Gast 
#12 | Geplaatst: 12 dec. 2002 21:50 
Vanavond ben ik het beestje weer eens uit de kou gaan halen...

Ik had een tip gekregen om vijf minuten voordat je gaat starten in deze vrieskou, eerst de stadsverlichting te laten branden... zodat de accu wat kan opwarmen. Het schijnt dat met deze kou de motor net niet snel genoeg draait om een snelle start te waarborgen als de accu erg koud is.

Ik dus proberen en raad eens, hij startte bij de eerste poging al en bleef netjes lopen op de choke... 2 minuutjes warmdraaien en rijden maar...

Grootste probleem van het niet starten waren dus gewoon de bougies.. nu rest alleen nog om inderdaad andere onderhoudsklusjes te gaan doen, bekabeling nakijken en waar nodig inspuiten, contacten reinigen etc.

Allen bedankt voor jullie reactie.

Remco.

Schrijver kmditters
Gast 
#13 | Geplaatst: 13 dec. 2002 15:57 
Het probleem volgens mij is dat de accu niet voldoende spanning overhoudt om de ontstekingspanning voldoende krachtig te laten zijn, als ie ook de startmotor moet laten draaien. M.a.w. de startmotor hoeft helemaal niet zo hard te draaien (als de ontsteking maar o.k. is).
Succes, Kaspar

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Startprobleem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven