- Je hebt een ’81 Custom dus waarschijnlijk een radiator van de 2e generatie. Die heeft gelukkig een stevige messing aftapbout en niet zo’n klein plastic dingetje dat snel afbreekt.
- De cylinders kun je ook aftappen maar die bouten zitten vaak nogal vast. Liever laten zitten dan ze dol te draaien.
- Doorspoelen is een goed idee. Vul de radiator met water, laat de motor 10 minuten draaien en tap het af. Je kun er een spoelmiddel (bijvoorbeeld Forté Radiator Flush) aan toevoegen. Als je het echt goed wilt doen gebruik je gedestilleerd water (goedkoop verkrijgbaar bij de supermarkt). Kraanwater bevat namelijk kalk en dat slaat neer in je blok.
- Vroeger werd 50% antivries en 50% gedestilleerd water gebruikt maar tegenwoordig gebruiken we kant-en-klare koelvloeistof. Goed opletten dat het geschikt is voor aluminium motorblokken.
- Vul je radiator tot in de hals. Het ontluchten wordt in handboeken aangeraden maar als je het vullen heel langzaam doet dan ontstaan er nauwelijks luchtbellen in het systeem. Als de radiator vol is laat je de motor 10 minuten draaien met losse dop en dan is het echt wel goed.
- Vergeet niet om je overlooptank te vullen. Bij koude (!) motor moet het peil tussen MAX en MIN staan.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.