Volgens mij zit het zo: de balanspot zorgt inderdaad voor tegendruk/compressie, en dat doet de eerste pot onder een auto ook. De laatste pot bij een auto is de demper, om het geluid te dempen.
Je weet dat een auto voor geen meter meer trekt als hele uitlaat eronderuit is, en ook minder hard loopt. Onder een motorfiets moet dus ook zoiets komen, en dan ook nog een dubbele functie hebben omdat je minder meters hebt om tegendruk en demping te realiseren. De balanspot heeft dus twee functies: tegencompressie richting cilinders, en een gedeelte demping door het verdelen van de uitlaat-gasstroom over twee dempers, die dus samen beter dempen dan als de uitlaatgassen direct door 1 demper geperst worden. Over twee dempers is de druk dus de helft lager en dus is het geluid beter te dempen. Vandaar dat die HD's zo'n takkeherrie maken, mede ook omdat de drijfstangen qua hoek niet gelijkverdeeld zijn op de krukas. En dat geeft het onnavolgbare Harley geluid, waar overigens patent op zit! En is trouwens ook de oorzaak van de onbetrouwbaarheid van die krengen, maar dat terzijde.
Maarre Kees, wat gaat een RVS balanspotje kosten voor clubleden?
Groeten
Ray (die wel een fan is van Yoshimura) |