Polleke, Ik krijg drie ideen bij je verhaal.
Maak de startmotor een schoon, 10 minuten werk, kan er op de middenbok zo af zonder olielekkage. Draadenden losdraaien en collector en koolborstel even schoonmaken met zachte droge doek. (wel even kijken of er geen beschadigingen zijn.
Andere optie, gooi 10 cc benzine in je cylinders voor je start. Als ie dan onmiddelijk start moet je een schoonmaakmiddel in je benzine gooien voor je carbs, bij ieder automaterialenzaak verkrijgbaar.
derde optie, vervang je olie eens door een dunnere (dunner is lager getal voor de W dus b.v. niet 20W40 maar 15W40) bij 10 graden minder wordt je olie substantieel dikker, als je startmotor al moeite heeft krijgt ie 'm dan in koude toestand niet snel genoeg meer rond om voldoende brandstof aan te zuigen, dat is immers afhankelijk van een aangezogen vacuum.
Doe je alle drie voor dat de winter invalt, dan heb je stomweg nooit problemen. Dit is overigens toepasbaar op ieder type benzinemotor en niet alleen een CX-probleem.
Iedereen die altijd maar denkt dat ervan alles stuk is, eerst de simpele voordehandliggende zaken proberen.
Succes.
Marcel Kersten |