Witte rook uit een uitlaat bij een motor is geen teken van een nieuwe paus, maar wel het begin van een slechter wordende /doorgeslagen koppakking.
Gewoon even de compressie meten. Dan weet je vaak al wel genoeg.
Een koppakking is zelf heel goed te vervangen; circa 2 uurtjes werk. Je moet wel beschikken over een momentsleutel.
Sludge in het luchtfilter is heel gewoon bij een CX. Dor de overdruk (doordat de zuigers op en neer gaan)in het carter wordt gas en olienevel uit het blok gedrukt. De eerste CX'en hebben daarom van die slangetjes aan de cylinderkoppen zitten die weer zijn aanggesloten op het luchtfilter (de latere CX-en hebben die slang op de kijkdop in het carter zitten). De gassen worden dan weer via de inlaat samen met de benzine opnieuw aangezogen (moet ivm emissieeisen), de zwaardere deeltjes slaan neer. Zit het luchtfilter te vol dan lopen de slangetjes onder aan het luchtfilter vol en die moet je dan regelamtig aftappen (maar meestal zijn die dopjes weg en is de sludge tijdens het rijden al op straat terecht gekomen).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.