Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Synchroniseren carburateurs

 
Schrijver marcel gosselink
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 jan. 2005 10:08 
Hallo medesleutelaars,

Vraagje.
Hoe nodig is het synchroniseren van de carburateurs? Anders gezegd: wat gebeurt er wanneer je het niet doet? En hoe vaak moet het doen "volgens het boekje"?

Schrijver old harry
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 jan. 2005 11:06 
het is eigenlijk zo dat je dat het beste kunt laten doen, of zelf doen bij een grote beurt als de kleppen worden ge steld en de ketting spanner wat dus resuteerd tot een maal per jaar of om de 10 1000 km ,tenzij je iets hebt veranderd aan je carps dan moet of kan het nodig zijn om het eerder te doen, heb je hier wat aan of zijn er andere meningeen dan lees ik dat graag hier

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 jan. 2005 11:50 
CX'en hebben inmiddels toch al wel een respectabele leefrtijd bereikt. Dat betekent dat slijtage toeneemt.
Ik check elke 5.000 km de synchronisatie. En ik constateer dat ik dan altijd wel iets moet bijstellen.
Als je het laat doen ben je zo'n 60,-- euro kwijt. De beide vacuummeters / een synchronisatieset kosten ca 85,-- euro; dus aanschaffen en zelf doen (ook voor een leek) is gewoon veel goedkoper.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcel gosselink
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 jan. 2005 12:06 
Beste Harry en Hans,

Hier kan ik al iets mee, want ik heb nu ruim 80.ooo km gereden (12 jaar) zonder te synchroniseren. Hij begint nu wat minder goed te lopen. Weet iemand wat de symptonenen zijn wanneer je het synchroniseren achterwege laat? Dit omdat ik wil weten of de klachten daarmee te maken hebben.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 jan. 2005 18:05 
Met goed gesynchroniseerde carburateurs kan de motor onder de 1000 toeren stationair lopen. Slect afgestelde carburateurs kan ook leiden tot onregelmatig stationair lopen.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 jan. 2005 18:32 
Het is de bedoeling dat de beide cylinders gelijktijdig hetzelfde vermogen afgeven.
Om dat de bereiken moeten de carbs natuurlijk gelijklopen en dus zodanig op elkaar zijn afgesteld dat op hetzelfde moment door de cylinders een gelijk gasmengsel kan worden aangezogen.
Bij onvoldoende synchronisatie zal een van de cylinders met zijn vermogen achterblijven waardoor bijv de motor niet goed wil doortrekken. Voor de stationair loop is synchronisatie niet zo belangrijk, omdat de stationaire sproeiers op dat moment voor de mengselvoorziening zorgen. Die zijn vast en niet afstelbaar. Als je vanuit stationair het gas opentrekt en de motor hapert, patst of houdt in, kan dat goed duiden dat de carbs uit-lijn zijn en dus een synchronisatie kunnen gebruiken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 8 jan. 2005 19:12 
Beste Hans,

Dat is dus exact het probleem! Ik laat nog deze week de carbs synchroniseren. Mag ook wel na 80.000 km, blijkt nu. En ik heb ze tussendoor ook nog een keer uit elkaar gehaald en schoongemaakt.

Bedankt, ik houd jullie op de hoogte.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Synchroniseren carburateurs

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven