Igor,
alle 'reparaties' aan een lekkende seal zijn nutteloos. Het enige dat mogelijk helpt is het vervangen van de koelvloeistof (die overigens silicaat vrij moet zijn alnder 'eet' ie alsnog de seal op !). Helpt dat niet dan moet de seal worden vervangen en dat is best tricky (veel dealers weigeren de reparatie!).
Ik rijd al vele jaren CX en heb 11 stuks. Ik heb nog nooit een seal hoeven vervangen omdat de truc met de het verversen van de koelvloeistof nog altijd heeft geholpen. Een van mijn blokken heeft jarenlang gelopen (en dus ook gestaan) met louter water. Daarvan is de seal zodanig aangetast dat vanwege corrosie vervanging nodzakelijk is. Ik heb daarvoor een specifiek stuk 'druk-gereedschap" laten maken. Daarmee moet het mogelijk zijn (overigens zonder demontage van het complete achterdeksel) de seal te vervangen.
Het dichtkitten van het waterpompdeksel en 'wheep-hole' moet worden afgeraden. Je heft de lekkage van de seal niet op en 'pompt' (het koelsysteem werkt met overdruk!) koelvloeistof in de motor en dus ook de olie. En da's nog veel slechter dan een beetje lekkage van de seal.
Lekkage komt overigens ook door het bij demontage niet vernieuwen van de dopmoer en/of de koperen onderlegring van het waterpomprad. Ook het onvoldoende aantrekken van de dopmoer met als gevolg los gaan zitten van het waterpomprad wil lekkage wel in de hand werken. Let er wel op dat je de dopmoer niet te strak aantrekt; dat kan je de schroefdraad van de nokkenas kosten en dan ben je nog verder van huis.
Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.