Slechte balhoofdlagers herken je als je niet meer in een rechte lijn weg kan rijden. Het lager heeft dan meestal een putje in een van de lagerschalen.
Verder kan je even nagaan of je speling hebt op het lager: voorwiel van de grond en aan de vork trekken en duwen. Speling voel je dan direct.
Vaak rammelt de voorkant ook bij het rijden door oneffenheden (uitritten in de stad enzo).
Het zonder belasting doordraaien van de vork wordt vaak ook belemmerd door de kabels.
Zet ff je motor op de bok, laat iemand achterop zitten zodat voorwiel vrijkomt.
Ga voor de motor staan, pak beide vorkpoten vast en beweeg ze van achter/naar voren, géén speling waarneembaar ( tikken/bonken), dan is het goed.
Zo ja speling: vervangen!
Trillen/schudden bij het rijden? Kromme wielen/schijven of vering afstellen!
Precies, de brommert op de bok zetten en parkeer even iemand op de kont zodat je voorwiel los van de grond hangt. Nu kan je zowel de balhoofdlagerspeling voelen en de wiellager speling voelen, los van elkaar welteverstaan. Het stuur moet vanuit het midden vanzelf naar links of rechts vallen, zonder dat er speling voelbaar is in het lager.
Dus als het voorwiel van de grond is, gad dan voor het voorwiel zitten en pak de voorvork aan de onderkant vast ( dus onderkant van de vork in je handpalmen ) en probeer heel voorzichtig of je de voorvork naar je toe kan bewegen. Voel je een zacht tikje of knikje, dan kan je hem misschien nog nastellen. Voel je niets, maar blijft het stuur in de middenpositie staan, dan iets losser zetten, voel je geen speling, maar alleen een tik als je het stuur van links naar rechts beweegt, dan lekker vervangen die handel.
Succes. |