Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

tekening en lagers balhoofd

 
Schrijver kees
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 jan. 2005 18:18 
Hallo allemaal.
Ik heb een cx 500 B uit 1981 met 85.000 km op de teller en nu is het tijd om de balhoofd lagers te vervangen want er zit een beetje speling op.
Heeft iemand een goede doorsnede tekening voor mij en weet iemand wat de nr.s van de lagers zijn.
Als iemand nog een goede tip heeft dan zou ik dit graag willen weten om het sleutelen wat aangenamer te maken .

Groetjes kees.

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#2 | Geplaatst: 24 jan. 2005 18:22 
Oude lagers meenemen naar een motor zaak die kunnen ze zo bestellen, tevens alles is nog gewoon te koop voor de Cx motoren

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 24 jan. 2005 18:41 
Hallo Kees, kijk maar eens hier voor een tekening van het balhoofd.
Succes met sleutelen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 jan. 2005 22:35 
op www.louis.de kan je rollagersbestellen de afmetingenvoor jouw balhoofd staan er in en ook de prijs
groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver polleke
Gast 
#5 | Geplaatst: 25 jan. 2005 11:15 
Hoe weet je of je balhoofd versleten is? Hoe/wanneer merk je die speling?
Is dat soms een kloppend/tikkend geluid als je bijvoorbeeld over een klinkerweggetje rijdt? Of is er een andere manier om dit te testen.

gr
Martin

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 25 jan. 2005 16:44 
zorgen dat het voorwiel van de grond is en dan je vorkpoten naar voor en achter bewegen dan kan je voelen of er speling in zit

Schrijver Spaz
Gast 
#7 | Geplaatst: 25 jan. 2005 16:49 
hmmm bovenstaande anoniem ben ik

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 jan. 2005 17:52 
nou een betere manier is ; knijp je voorrem in en beweeg de motorfiets naar voor en achter ,kantelt het stuur dan zijn de lagers versleten
groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Spaz
Gast 
#9 | Geplaatst: 25 jan. 2005 18:00 
die manier ken ik ook maar vind hem wat te grof

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 jan. 2005 18:20 
spaz ga naar zoeken typ balhoofd in en de rest wijst de weg vanzelf
veel plezier
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Spaz
Gast 
#11 | Geplaatst: 25 jan. 2005 19:29 | Aangepast door: Spaz 
Slechte balhoofdlagers herken je als je niet meer in een rechte lijn weg kan rijden. Het lager heeft dan meestal een putje in een van de lagerschalen.
Verder kan je even nagaan of je speling hebt op het lager: voorwiel van de grond en aan de vork trekken en duwen. Speling voel je dan direct.
Vaak rammelt de voorkant ook bij het rijden door oneffenheden (uitritten in de stad enzo).
Het zonder belasting doordraaien van de vork wordt vaak ook belemmerd door de kabels.

Zet ff je motor op de bok, laat iemand achterop zitten zodat voorwiel vrijkomt.
Ga voor de motor staan, pak beide vorkpoten vast en beweeg ze van achter/naar voren, géén speling waarneembaar ( tikken/bonken), dan is het goed.
Zo ja speling: vervangen!
Trillen/schudden bij het rijden? Kromme wielen/schijven of vering afstellen!


Precies, de brommert op de bok zetten en parkeer even iemand op de kont zodat je voorwiel los van de grond hangt. Nu kan je zowel de balhoofdlagerspeling voelen en de wiellager speling voelen, los van elkaar welteverstaan. Het stuur moet vanuit het midden vanzelf naar links of rechts vallen, zonder dat er speling voelbaar is in het lager.

Dus als het voorwiel van de grond is, gad dan voor het voorwiel zitten en pak de voorvork aan de onderkant vast ( dus onderkant van de vork in je handpalmen ) en probeer heel voorzichtig of je de voorvork naar je toe kan bewegen. Voel je een zacht tikje of knikje, dan kan je hem misschien nog nastellen. Voel je niets, maar blijft het stuur in de middenpositie staan, dan iets losser zetten, voel je geen speling, maar alleen een tik als je het stuur van links naar rechts beweegt, dan lekker vervangen die handel.

Succes.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 25 jan. 2005 20:46 
Niet door de originele kogellagers vervangen, maar door de conische rollenlagers uit de Vogel-catalogus (zie links). Succes verzekerd, stuurt merkbaar beter!
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 tekening en lagers balhoofd

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven