Inderdaad werkt het CX koelsysteem met (beperkte) overdruk om het kookpunt van de koelvloeistof te verhogen. Zt er ergens een lek (een doorgeslagen koppakking bijv. geeft 'bubbels' in het koelvloeistofreservoir; een ander lek druppels op de vloer) in het systeem dan kan het geen druk opbouwen en zal dus heter worden.
Wat eigenlijk moet gebeuren is dat als de motor opwarmt de temperatuur stijgt maar dat bij het openen van de thermostaat (kun je voelen aan het warm worden van de buis van waterpomphuis naar onderzijde radiateur) de temperatuuraanduiding iets daalt en dan daarop tijdens het rijden stabiliseert. Gaat de thermostaat niet opnen dan zal de temperatuur te hoog blijven en gaat de thermostaat niet dicht dan zal het opwarmen van de motor veel te langzaam gebeuren.
Bij mijn woon-werk CX komt de naald bij normaal rijden niet veel verder dan aan het begin van het dunne streepje (na bij het openen van de thermostaat iets te zijn gezakt). Bij de andere CX'en die ik bezit is het iedere keer weer anders; komt volgens mij toch door de toleranties van zowel de voeler als de meter.
Het is wel zo dat ook in de winter de motor na max. 1 km goed is opgewarmd althans zodanig dat de thermostaat opent.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.