Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

moeilijk starten na tijdje stilstaan

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver post94er
Gast 
#1 | Geplaatst: 6 feb. 2005 16:44 
hallo
Ik weet dat er ondertussen reeds verschillende items over het starten gaan en ik heb reeds de zoekfunctie gebruikt om eens in de geschiedenis terug tegaan, maar geen bevredigend antwoord gevonden.

Hoe komt het toch dat mijn huidige CX (en ook de vorige) zo moeilijk starten als hij enkele dagen heeft kunnen rusten. Als ik dan even heb gereden en terug start heeft ie geen probleem. Ook de volgende dag start ie gemakkelijk. Het heeft dus niets met een warme of koude motor te maken.
Ik vermoed dat het meer iets met leeglopende carburateurs te maken heeft. Hoe kan ik dit probleem proberen op te lossen?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 feb. 2005 16:56 
Prima dat je eerst de zoekfunctie hebt gebruikt.

Er zijn vele theorieen over het slecht starten van CX-en. De meest gangbare theorie is dat na een tijdje stilstaan de meest vluchtige bestanddelen in de benzine verdampen. Daardoor wordt de benzine minder brandbaar, hoe gek dat ook klinkt. Je kunt deze theorie testen door je motor een week stil te zetten en vlak voordat je 'm weer gaat starten de carburateurs af te tappen. Hierdoor krijg je verse benzine in je vlotterkamers.

Een andere truc is: als je op weg naar huis bent de benzinekraan 500 meter voor het eindpunt dichtdraaien. Je bereikt dan bijna hetzelfde als met aftappen: de volgende keer dat je de kraan openzet komt er verse benzine binnen en dat start beter.

Probeer maar wat voor jou het beste werkt. En het kan nooit kwaad om de bougiedoppen te controleren (max. weerstand 5.000 Ohm) en alle electrische contacten schoon te maken. Succes!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver post94er
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 feb. 2005 17:33 
Dank je Floris voor de snelle reactie.

Wat de theorie van de vluchtige componenten betreft, geldt dit dan voor alle moto's. (Ik heb alleen nog maar met een CX gereden).

Die benzinekraan toezetten dat is een makkie, maar hoe tap je een carburateur af?

Raf

Schrijver The Red Baron
Gast 
#4 | Geplaatst: 6 feb. 2005 18:07 
Aan de onderzijde van de vlotterkamer zit een klein messingkleurig schroefje.
Als je dat een paar slagen losdraait zie je vanzelf uit een van de slangetjes benzine stromen. Andere kant hetzelfde.
Succes, Nico

PS, na aftappen wel weer even vastdraaien.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 feb. 2005 20:14 
Ik denk dat het inderdaad ergens in de carb moet worden gezocht. Als ik de carbs van een goed startende CX (ja die heb je gelukkig ook ook na een langere stilstand) overzet op een motor die heel veel moeite heeft met het starten na enige standtijd is het probleem van slecht starten als door een wonder ineens geheel verholpen.
Ik heb het nog niet verder onderzocht, maar uitharding/scheurvorming van de luchtafsluitmembranen lijkt mij een plausibele diagnose. Dus valse lucht en daardoor een veel te arm mengsel (en dat ontbrandt slecht).
Want voor de rest zit er niet zo gek veel an slijtage in de carbs, al zouden het ook de sproeiernaalden en de sproeiers kunnen zijn (die door uitlubbering na verloop van tijd ook voor een hoger brandstofverbruik zorgen). Zo ging mijn woon-werk Cx langzaamaan van 1:21 naar 1:17. Alleen heeft die met het starten absoluut geen probleem.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 feb. 2005 20:24 
Ik denk dat de benzine eigenlijk het grootste probleem is. Mijn Triumph heeft er ook moeite mee als ie een tijdje heeft stil gestaan.
Verder heb ik ook gemerkt dat bij het vacuum type benzine kraan op de Euro's en de GL's de batterij eigenlijk nety niet genoeg is om voldoende verse benzine aan te zuigen. Ik heb ergens iets gelezen dat je wat verse benzine in het bougiegat kunt gooien om te helpen bij het momentum maar het lijkt mij wat waarschijnlijk omdat je volgens mij het alleen maar aan het verzuipen bent. Ik neem in ieder geval wel genoegen bij 10 minuten vloekend de starterknop in te blijven drukken. Heb al regelmatig de accu erop leeggestart. Ze hebben hun eigen temperament wat ook wel karakter geeft.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 feb. 2005 21:07 | Aangepast door: brinkcx 
Bij gebrek aan een (rijdende) cx kan ik het zelf niet proberen, maar op een Duitse site vond ik een verklaring en remedie die in de verte aannemelijk lijkt. De theorie is als volgt : een CX carburateur heeft in feite twee ontluchitingen, één via het standpijpje en het slangetje naar beneden, en een tweede via het koperen tuutje op het huis (binnenzijde, tussen de carbs in). Als je nu de de CX wegzet, is er ventilatie en verdwijnen de meest vlugtige delen van de benzine in de vlotterkamen naar buiten, en die heb je nou net nodig om te starten. Oplossing : dopje op bovenste ontluchting ! Schijnt ook te werken, voor de Duits-lezenden zie :hier
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 feb. 2005 23:16 
Ik geef er de voorkeur aan de carburateurs leeg te rijden, als ik weet dat 'ie voor langere tijd moet stilstaan. Scheelt een hoop priegelwerk en benzinelucht!
Verder helpen verse bougies (van het juist type) en het inspuiten van (goede)bougiekappen met WD40 ook.

Wat ik nog niet heb gehoord is de manier van starten. Ik heb proefondervindelijk uitgevonden dat het draaien aan de gashendel bij elke CX aafrechts werkt, start 'ie de eerste minuten zeker niet! Het is wel heel verleidelijk om even aan het gas te draaien, als je met het angstzweet op je voorhoofd moet constateren dat de accu langzaam de geest geeft, maar het helpt dus zeker niet.
Enige juiste (volgens mij dan) methode: benzinekraan: on, choke: open, startonderbreker: run (midden), contact: aan en starten [/u]zonder[u] gas te geven, en rustig afwachten tot 'ie aanslaat.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 feb. 2005 17:42 | Aangepast door: ouwe_jan 
wat beter is gashandel geheel opendraaien dan de choke geheel uittreken ,gashandel weer terug draaien en daarna pas starten.
Jullie zullen we afvragen waarom nou als je de choke kabel geheel uitrekt dan moet deze de gas klep iets openen en daar heeft het geen zin in dus daarom draai de gas handel eerst open en dan weer terug en de motor start direct met de 2000toeren die hij moet maken,let op niet meteen aan de gashendel of choke naar beneden doen.
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver post94er
Gast 
#10 | Geplaatst: 7 feb. 2005 19:12 
Die choke-truk van ouwe-jan is inderdaad een goede. Die ken ik nog van die goede oude tijd met mijn renault 4. Daar stond dat ook zo beschreven in het instructieboekje en ik pas hem nog steeds toe op de CX.
Ook het aftappen van de carburateur kan ik positief beoordelen. Ik heb maar drie keer de startknop moeten drukken, terwijl daarvoor het een veelvoud ervan was. De vraag is dan wel, wat met de afgetapte benzine?
Raf

Schrijver old_harry
Gast 
#11 | Geplaatst: 8 feb. 2005 12:47 
ik start hem en als hij niet aan slaat dan wacht ik nog 5 minuten en dan start hij onmiddelijk bij ge heel uitge stokken choke.die problemen die hier ge noemt worden zijn ijgenlijk alle maaltwee tact problemen die worden veroor zaakt door de mengsmereings olie die zakt namelijk naar onder.

Schrijver constant versteeg
Gast 
#12 | Geplaatst: 10 feb. 2005 18:56 
Vraag mij af of het octaangehalte van de benzine nog iets uitmaakt bij startgraagheid al dan niet.
Weet iemand dit?

Schrijver Pluis
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 feb. 2005 23:25 
Het octaangetal? Ik zou denken van niet.

Schrijver post94er
Gast 
#14 | Geplaatst: 11 feb. 2005 11:55 
Constant,
het octaangetal heeft niet veel te maken medt het starten, eerder met het rustig lopen van een motor.
Het is een een getal dat de verhouding octaan/heptaan weergeeft.
Het heeft een invloed op de kleppensmering
En in benzine zitten er meer stoffen die sneller verdampen dan die twee.
Misschien en nieuw item voor de techniek-specialisten

Schrijver Pluis
Gast 
#15 | Geplaatst: 11 feb. 2005 13:34 
Ik dacht dat het iets anders zat.

Gewone benzine ontbrandt spontaan als het onder hoge druk wordt samengeperst - zoals in de compressieslag van een motor. Als je cylinders warm worden, gaat dit nog sneller en gaat je motor 'pingelen.' Het mengsel ontbrandt dan te vroeg, vóór de vonk komt.

Benzine die uit een groter deel octaan bestaat, heeft dit effect minder. Het octaangetal geeft dus aan hoe snel de benzine onder druk spontaan ontbrandt.

Het bestanddeel van de benzine dat met kleppensmering te maken heeft, is het lood (of de huidige loodvervanger) in de superbenzine.

Maar weer geld: als ik het mis heb - kan best - hoor ik het graag.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 moeilijk starten na tijdje stilstaan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven