Tja, ook bij een CX geldt 'krijt op tijd'.
Rijden in de pekel is geen probleem. Ik het frame van mijn woon-werk CX laten stralen, verzinken en poedercoaten. Daarna heb ik alle holle ruimten van de motorophanging van onder verzegeld (dichtgesmeerd met siliconenkit) en via de bovenzijde gevuld met olie. Toen die openingen aan de bovenzijde van de ophangoren geseald en de olie kan er niet uit en het water kan er niet in.
Hetzelfde heb ik gedaan met de doos in de achterbrug. Bovenin een 6 mm gat geboord, de aanwezige rommel (zand/roest) eruit geschud, de openingen aan beide vorkpoten geseald, olie er in en een plug er in.
Dat zit nu al meer dan 4 jaar zo en er is nog steeds geen roest te bekennen.
Alleen de de uitlaten hebben het wel zwaar te verduren; een paar oude uitlaten/-bochten heb ik met hittebestendige lak zwart gechilderd en als er een gat in valt dan las ik dat weer dicht en schilder het weer zwart. Alleen slijtage aan de binnendemper kan niet worden tegengegaan; het geluid wordt na al die jaren steeds donkerbruiner.
Wat wel van belang is is het monteren van een goed buddyseat (in ieder geval een waarvan het dek waterdicht is) en zelf heb ik er een sportbuddy opzitten van Guiliara met kunststof onderplaat.
Tevens besteed ik gedurende herfst/winter/lente intensief aandacht aan het voldoende smeren van de kabels en vooral het corrosievrij houden van alle stekkerverbindingen.
Daar is de CX heel dankbaar voor; vanmorgen bij -10 startte ie met 1 druk op de knop en liep op de choke mooi rond. Trouwens met starten heeft deze CX nooit moeite, in tegenstelling tot een een paar andere die ik bezit en die na een standtijd van 1 week of meer bijna niet ((Startpilot toe te dienen via het luchtfilter is dan echt nodig) aan de praat te krijgen zijn. Ik heb totaal geen idee waar dat verschil vandaan komt.
Trouwens, Ron waar woon jij? Ik woon in Heerlen.
Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.