Marc,
ik denk in zijn algemeenheid dat een doorgerotte achtervork gewoon gevaarlijk is. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken (althans dat is zo bij 5 van de 11 CX'en die ik bezit) dat in de helft van de gevallen bij nog rijdende CX'en de achtervork op zijn minst is aangetast door roest. Elke CX bezitter zou daar de onderzijde van de achtervork toch eens goed (bijv. met een schroevendraaier) moeten inspecteren !
Aangezien het roestproces het hevigst is vlak achter het scharnierpunt aan de binnenzijde van de linkerachterarm treden ook bij recht-uit rijden de grootste krachten rondom dat punt op (ook in- en uitveren heeft grote torsiekrachten tot gevolg! en m.i. ook het remmen).
Hierbij is niet de snelheid primair van belang.
De vraag is door mij gesteld om:
a. een discussie te voeren
b. mogelijke gevaren van het doorroesten van de achtervork te traceren (heren technici en theoretici aub in de discussie mengen)
c. mogelijke oplossingen te genereren.
Marc, bedankt voor de tip vwb de snelheid. Alleen rijd ik nu al 30 jaar motor en heb vroeger actief geraced, dus ik denk te weten waar ik mee bezig ben. Een beetje goed onderhouden CX haalt haalt nog wel 185 km op de teller; daarvoor is de leeftijd echt niet van belang en moet zeker niet als repectloos worden gezien; daar zijn ze immers voor gemaakt!
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.