Terry,
een distributieketting is gemaakt 'to last for ever'. Alleen dat doet ie niet. Hij rekt nl op en moet daarom op spanning zijn en blijven (anders gaat ie klapperen en dan begint de slijtage aan de kettingschakels en tandwielen van nokkenas en krukas).
Dus als ie op spanning blijft zal de slijtage aan de ketting zelf minimaal zijn; er bestaat, behoudens in geval van een constructiefout, bijna geen kans op breuk.
Je moet de ketting dus vervangen indien hij zover is opgerekt dat hij niet meer gespannen kan worden.
Dan moet je ook gelijk de spanners vervangen. De ketting wil na een groot aantal km nogal eens door de (harde) top(=glij)laag van de spanschoenen slijten.
Vaker komt het voor dat een spanner breekt; die moet je dus subiet vervangen want de ketting wordt niet meer gespannen en slijt overmatig. Meestals is een dergelijke breuk ook een signaal om de ketting ook maar mee te vervangen. Je hebt de zaak toch open .....Als je dat verstaat onder prefentief vervangen dan zou ik dat zeker doen.
Zolang je de ketting echter nog kunt blijven naspannen lijkt mij vervanging nog niet aan de orde.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.