Ik heb ooit eens een gebroken veer gehad in de vork van een lichte motorfiets, daar was niet meer mee te rijden. De vering hoort symmetrisch te zijn, ongelijkheid kan alleen worden opgevangen door de vooras en dat lijkt me niet echt de bedoeling. Als er ongelijke veren in zaten zou ik een stel nieuwe kopen, niet apart vervangen. Ik dacht dat er in de originele vorkpoten van een 82 C twee veren horen te zitten, maar zeker hetzelfde voor beide poten.
Als de beide uitgekomen "lange" veren even lang waren, en je de poten niet helemaal uit elkaar hebt gehad, is er dan soms een korte veer onderin de binnenpoot blijven zitten, die waar alleen de "lange" uitkwam? Dat dan omdat een vorige eigenaar ze verkeerd om heeft terug gezet, dus een korte er eerst weer ingedaan, die je er zelf bij demontage niet uit gehaald hebt? Dan zou ik me ook kunnen voorstellen dat je nooit veel gemerkt hebt.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰