Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CDI - Aandachtpunt!

 
Schrijver frans
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 april 2005 14:20 
Via de mail kreeg ik gisteren dit zeer interessante stukje.

" Ik heb een bericht dat voor alle CX rijders erg belangrijk zou moeten zijn en dat misschien op een andere manier dan via het deel "techniek" van het prikbord verspreid zou moeten worden. Het gaat om een mogelijke reden voor het defekt raken van de CDI box en een preventieve ingreep om dit te voorkomen.

Enkele dagen geleden kreeg ik een defekte CDI toegestuurd met de vraag om er een replica in te bouwen. Uit nieuwgierigheid ben ik toch eerst gaan zoeken naar de oorzaak van het defekt en ik denk dat ik die vond.

Alles houdt verband met de draad van de dodemansknop (zwart/wit). Al onze CXen zijn ondertussen al behoorlijk oud en in de kabelbomen beginnen soms wel blankgeschuurde draden te zitten. Stel nu dat de zwart/wit draad ergens ontbloot raakt. Op zich niet zo erg zolang er geen andere vlakbij ook beschadigd is, maar één blanke draad in een kabelboom lijkt mij onwaarschijnlijk.

Laat die andere draad eens een massa zijn. Niet echt dramatisch : de motor valt gewoon stil. Verder niks aan de hand.

MAAR : neem dat de andere draad een batterij voert (lichten, hoorn, weet ik veel, maar de kans is zeker even groot) ! Het resultaat is bijna zeker (of helemaal zeker !) een defekte CDI box.

Waarom ?
Wel, de dodemansknop is verbonden met de interne voeding van de CDI en de anodes van de thyristoren. Wanneer hier 12V van de batterij op komt zal bij de eerstvolgende ontsteekpuls (enkele milliseconden !) één van de thyristoren gaan geleiden en in plaats van een ontlading van de hoogspannings condensator volgt een reuze kortsluiting van de 12V die op de zwart/witte draad zat met de massa ! Resultaat : thyristor kapot en CDI voor de vuilbak . . .

VOORGESTELDE OPLOSSING :

Zet in de zwart/witte draad, zo dicht mogelijk tegen de aanluiting naar de CDI box, een zekering van 2 A. Mensen die iets van elektronika kennen, kunnen ook een diode in de draad zetten (type 1N4002 of equivalent, anode richting CDI box, wit streepje op de diode richting dodemansknop). In geval van een kabelprobleem moet er dan geen gesprongen zekering vervangen worden."


Rupert

Schrijver Pluis
Gast 
#2 | Geplaatst: 25 april 2005 15:46 | Aangepast door: Pluis 
Het lijkt erop dat je een zwakke plek in de CX hebt ontdekt!

Ik vind dit een erg nuttige opmerking... En hij zou verder kunnen dragen: ook lekstroom (vuile connectoren!) en natuurlijk vuil en vocht in de killswitch zelf (!!!) kunnen een extra belasting van de thrysistoren vormen. En dat betekent: extra warmte-ontwikkeling. Warmte die erg moeilijk wegkan, vanwege het rubberige vulmiddel in de CDI-box.

Nog eens een goeie reden om met de contactspray en een oude tandenborstel (of de nieuwe van je schoonmoeder! :-)) in de weer te gaan.

Overigens: een paar flinke stukken Gaffa-tape om je kabels kan slijtplekken voorkomen en genezen!

Schrijver post94er
Gast 
#3 | Geplaatst: 25 april 2005 16:53 
Die dodemansknop heeft mij ook al miserie bezorgt. De vorige eigenaar had die in twee jaar niet gebruikt. Ik daarentegen had de gewoonte om met die knop de motor stil te leggen. Na twee jaar rust wist die niet wat zich overkwam, met een kortsluiting tot gevolg. De 30A hoofdzekering had zijn geest gegeven.
Oplossing: rondgehoord voor een vervangknop (ook hier op de site). Uiteindelijk hangt er nu een volledige rechtse knoop van een cb1100(of zo iets) afkomstig van een motorsloop.
De isolatie van de zwart-witte draad was op verschillende plaatsen doorgesmeuld. De enigste oplossing was de ganse boel te vervangen.
Mijn zekeringen branden niet meer door, alleen blijft het rode lampje van "tail-light" constant branden. Gelukkig mijn achterlicht ook, zodus valt er mee te leven.
Het had wel wat tijd gekost eer het probleem was gevonden en opgelost.

raf (die de moed niet opgeeft)

Schrijver rupert
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 april 2005 16:55 
Pluis,

Daar had ik nog niet aan gedacht maar "verlies" (en geen echte kortsluiting) kan ervoor zorgen dat de voedingsspanning van de CDI box vermindert en dat zo de vonk verzwakt. Maar dit kan echt geen kwaad voor de box zelf. Enkel een sluiting met een batterij is regelrecht DODELIJK voor de CDI.
Kijk allemaal toch maar de bedrading na (zeker in de bocht rond het stuur) en vooral : plaats de zekering of de diode !

Schrijver Pluis
Gast 
#5 | Geplaatst: 26 april 2005 09:27 
Ik vind het sowieso een goeie tip.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 april 2005 15:44 
Is de kill-schakelaar 'echt' nodig? (ik heb dat ding in mijn al weer ruim 30 jarig motorleven nog nooit nodig gehad/gebruikt)
Als je hem gewoon afkoppelt onder het buddyseat kunnen de beschreven problemen zich niet voordoen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver rupert
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 april 2005 16:39 
Da's ook waar !

Schrijver Znoek
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 mei 2009 14:03 
Zal mijn papa zijn tips maar volgen en bij mij ook een zekeringske + Diode solderen.
ps: ik soldeer nu mijn eerste reserve CDI ineen (trots!)

Schrijver ferre
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 mei 2009 09:41 
enkele maanden geleden wilde mijn cx ook niet meer starten .bleek toen een kortsluiting te zijn in de "noodstop knop" . is nu uitgeschakeld en doet het weer prima .
greetz
ferre

Schrijver Znoek
Gast 
#10 | Geplaatst: 11 mei 2009 14:02 
die zou ik toch uiteen halen en terug ertussen zetten met de zekering ferre je weet nooit wanneer je hem eens nodig hebt...

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CDI - Aandachtpunt!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven