Via de mail kreeg ik gisteren dit zeer interessante stukje.
" Ik heb een bericht dat voor alle CX rijders erg belangrijk zou moeten zijn en dat misschien op een andere manier dan via het deel "techniek" van het prikbord verspreid zou moeten worden. Het gaat om een mogelijke reden voor het defekt raken van de CDI box en een preventieve ingreep om dit te voorkomen.
Enkele dagen geleden kreeg ik een defekte CDI toegestuurd met de vraag om er een replica in te bouwen. Uit nieuwgierigheid ben ik toch eerst gaan zoeken naar de oorzaak van het defekt en ik denk dat ik die vond.
Alles houdt verband met de draad van de dodemansknop (zwart/wit). Al onze CXen zijn ondertussen al behoorlijk oud en in de kabelbomen beginnen soms wel blankgeschuurde draden te zitten. Stel nu dat de zwart/wit draad ergens ontbloot raakt. Op zich niet zo erg zolang er geen andere vlakbij ook beschadigd is, maar één blanke draad in een kabelboom lijkt mij onwaarschijnlijk.
Laat die andere draad eens een massa zijn. Niet echt dramatisch : de motor valt gewoon stil. Verder niks aan de hand.
MAAR : neem dat de andere draad een batterij voert (lichten, hoorn, weet ik veel, maar de kans is zeker even groot) ! Het resultaat is bijna zeker (of helemaal zeker !) een defekte CDI box.
Waarom ?
Wel, de dodemansknop is verbonden met de interne voeding van de CDI en de anodes van de thyristoren. Wanneer hier 12V van de batterij op komt zal bij de eerstvolgende ontsteekpuls (enkele milliseconden !) één van de thyristoren gaan geleiden en in plaats van een ontlading van de hoogspannings condensator volgt een reuze kortsluiting van de 12V die op de zwart/witte draad zat met de massa ! Resultaat : thyristor kapot en CDI voor de vuilbak . . .
VOORGESTELDE OPLOSSING :
Zet in de zwart/witte draad, zo dicht mogelijk tegen de aanluiting naar de CDI box, een zekering van 2 A. Mensen die iets van elektronika kennen, kunnen ook een diode in de draad zetten (type 1N4002 of equivalent, anode richting CDI box, wit streepje op de diode richting dodemansknop). In geval van een kabelprobleem moet er dan geen gesprongen zekering vervangen worden."
Rupert