Jan,
daar heb ik ook aan zitten denken, maar jouw suggestie gaat alleen op indien het afvoergaatje onder de waterpomp dicht zou zitten. Pas dan immers kan in die tussenruimte overdruk ontstaan. Maar het gaatje is open dus als er olie via de nokkenaskeerring zou lekken zou die gewoon naar buiten druppelen.
Ik heb inmiddels 2 koppakkingen (a E 30,-- en 8 klepseals a E 4,-- besteld. Was daarvoor dus bijna E 100,-- kwijt. Da's wel even schrikken voor zo'n oude motor. Maar goed in al die jaren heeft ie mij nog nooit laten staan en doe ik nu iets voor hem terug.
De compressie is in beide cylinders redelijk goed (rond de 10 bar). Ik vermoed dan ook dat ergens bij de oliesproeier in de cylinderkop de koppakking is doorgeblazen. En wel alleen tussen de oliesproeier en het koelwater, dus niet daar waar de cylinderkop op de cylinder afdicht. Dat verklaart ook dat er olie in de koelvloeistof zit (en niet andersom koelvloeistof in de carterolie) omdat de oliedruk vanuit de oliepomp hoger is dan de druk in het koelsysteem bij warme motor.
Met de Hemelvaartweek en goed weer voor de boeg een leuke klus.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.