Na het nodige kopen/ruilen/sleutelen rijdt m'n CX (een Z van 79) inmiddels. Bij gebrek aan ervaring met CX-en heb je dan van die dingen waarvan het nou niet zo duidelijk is wat "normaal" is, b.v. :
- temperatuur cardan
Bij een testritje van een kilometer of vijftien wordt de mijne behoorlijk warm, kan je de hand niet op houden. Kan iemand eens vertellen hoe dat is met een bekend goed exemplaar?
- niveau koelvloeistof
Ja, ik heb soms ook een druppeltje onder de waterpomp een zal dus ook uiteindelijk de keramische afdichting wel moeten vervangen. Hoelang gaat dat nog goed? En het verschil tussen warm (hoog) en koud (laag) in het tankje is ongeveer de helft van het verschil min-max. Is dat normaal?
- ventielen
Heb ik net nieuwe banden (Bridgestone, voelt prima aan tot zover) maar blijkt er een ventiel te lekken langs de velg. Ja, had ik beter ook kunnen laten vervangen, inderdaad. Nou schrijft Honda heel specifieke types ventiel voor. Zijn die anno 2005 nog zo bijzonder, of heeft iedere (motor) bandenboer wel een type dat goed is?
- bandenspanning
Bridgestone geeft voor de BT45s die ik heb 2,5 voor en 2,8 achter op. Da's nogal wat meer dan volgens het Honda boekje. Wat gebruiken andere CX rijders met die banden (solo)?
Alle wijsheid/ervaring hartelijk welkom!
Dank, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰