Pluis,
ik denk toch echt de big-end lagers.
Maak het blokje maar eens open.
en Floris,
de oorzaak... ? Moeilijk zo te bepalen; maar ik denk in eerste instantie aan inderdaad een slecht(er) werkende oliepomp. Althans 1 die onvoldoende druk kon opbouwen (ja de ouderdom gaatvoor de CX toch zo langzamerhand wel tellen) in combinatie met de normale slijtage aan de draaiende delen na al die jaren/km's.
Zelf gebruik ik consequent goede half-synthetische olie van het merk Bel Ray (van Ray die zo af en toe eens belt), wel duur maar toch, in combinatie met een magnetische olieaftapplug. Daarnaast ververs ik elke 7500 km de olie + oliefilter. En eens in de 2 jaar de koelvloeistof. Tja en mocht het blokje het dan alsnog begeven,dan heeft ie het in ieder geval wel lang uitgehouden.
Mijn woon-werk CX rammelt en ratelt, heeft last van olie in de koelvloeistof (ja de koppakingen liggen klaar,nu alleen de tijd nog), trekt ook niet meer zo soepel in de km's en verbruikt ongeveer 1 liter olie op de 1250 km (de nieuwe klepseals liggen naast de koppakkingen op de werkbank in de garage), maar hij start elke morgen met 1 druk op de knope en doet het nog steeds !!!!!!
Pluis,
ik ben toch benieuwd; hoe zag de olie er uit? Witachtige smurrie ? Zit er gruis in de olie ? En de koelvloeistof; nog mooi helder blauw of donker met een zweem van olie ?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.