Hallo Cees,
Zo gek veel bewegende delen zitten niet in die linker cylinder.
Het kan zijn dat de klepspeling vel te ruim is of dat een klep blijft hangen of de klepbediening is uitgelubberd. Het kan ook zijn dat de zuigeveren vast zitten en zelfs dat het big-end lager is uitgelopen. Dat laatste kan heel goed als na lang stilstaan onvoldoende oliedruk is/wordt opgebouwd (bijv. omdat de oliepomp vast is gaan zitten, dat is mij ook een keer overkomen) en daar kunnen glijlagers helemaal niet tegen.
Vanwege dat laatste is het altijd verstandig met de kill-schakelaar op 'off' de motor door te draaien tot het olielampje uit gaat. Daarna pas echt de motor tot leven wekken.
Trouwens komt het geluid wel echt vanuit de linker cylinder. Het kan nl ook zijn dat door het lange staan en nu weer starten de (span)nokkenaskettingspanner is gebroken. En dat geeft een heel onaangenaam geluid. Maar eigenlijk komt dat meer vanaf de rechterzijde of de voorkant (ventilator) van het blok.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.