Hoi Reinier,
ik heb vlak voor de vakantie de koppakking van een van mijn CX'en zelf vervangen. Niet omdat ie 'doorgeblazen' was maar omdat er een lekkage was van de olieverzorging vanuit het klepmachanisme naar buiten toe (en dan krijg je olie op je schoenen).
Eigenlijk stelt de vervanging niet veel voor; koelvloeistof aftappen (ook uit de watermantel van de betreffende cylinder !), radiator wegenemen, de voorste motorophangbeugel verwijderen, klepdeksel er af, verbinding met het thermostaathuis losmaken, kopbouten uitdraaien klepmechanisme en stoterstangen uitnemen en de cylinderkop met de tik met een rubber/houten hamer losmaken van het carterhuis. De pasvlakken goed schoonmaken (= voorzichtig krabben), nieuwe koppakking (ik heb em 'droog' gemonteerd) met nieuwe 0-ring voor de oliesproeier monteren en de handel in 3 stappen tot 5-6 kgm aantrekken.
Dan de waterhuishouding weer op orde brengen, kleppen stellen en rijden maar weer.
Wel moest ik in vrij korte tijd tot 3x toe de kleppen van die cylinder opnieuw stellen (stonden dan te strak; zetting van de cylinderkop ?) maar nu lijkt alles oke.
Zoals je ziet is het niet echt een ingewikkelde operatie; je moet alleen de beschikking hebben over een momentsleutel.
Succes,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.