Dag Vrienden,
Een ervaring om mee te delen: na het plaatsen van een nieuwe voorband (BT 45) op mijn Silverwing, merkte ik ineens geleidelijk aan veel stuurtrillingen op. Een nazicht door een bezorgde Honda-dealer leverde een vaststelling van een olielek rechts vooraan op. Demonteren en vervangen van olie en keerringen dus. Zat rechts bijna géén olie meer in! Oorzaak volgens hem: in het rechterbeen zaten vooraan 3 lichte, bijna met het blote oog onzichtbare beschadigingen door steenslag op. Echt putjes van tienden van mm. volgens hem kwam telkens je vorkbeen ingedrukt werd daar een minuscul druppeltje olie vrij, wat uiteindelijk leidt tot een gebrek aan.
Dit was een euvel wat vooral bij GL500 voorkwam, gezien de zwaardere voorbelasting door de aanwezigheid van het scherm.
Zijn oplossing: vorkbeen kwarttoer draaien gezien de minder belasting op zijkanten. Bij Silverwing kan dit niet gezien het drukventiel.
Dus makkers, hou het in het oog: misschien geen defecte keerringen maakte miniscule beschadigingen.
Daniël |