Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Inhouden bij hogere toeren

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver stiek
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 feb. 2003 17:39 
Hallo cxers

ik heb een cx500 A uit '80 en als ik boven de 4500 toeren kom begint ie te stotteren en in te houden. Als ik het gas langzaam opvoer gaat het redelijk goed maar als ik in een keer het gas open trek komt ie niet voorbij de 4500 toeren. lijkt een ontstekingsprobleem maar bij lage toeren doet hij het dus niet, dan loopt ie goed. Wie kan mij vertellen waar dit aan ligt?

met vriendelijke groeten
niek

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 feb. 2003 18:39 | Aangepast door: Vzes 
Tussen 5 en 6000 toeren veranderd je CDI box het circuit van je dynamo.
In het `gat` tussen 5 en 6000 krijg je dan bij een verotte dynamo een terug val in vermogen.
Ik hoop niet voor je dat dit het is.

Je kunt even de pagina van Rob Davis nakijken over het juist controleren van je dynamo.
[url=http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/statchek.ht ml
]http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/statchek.html
[/url ]

Aan de andere kant kan het ook een brandstof toevoer probleem zijn of een vies luchtfilter.(dit hoop ik voor je)
Maak je benzine filter eens schoon en ook kontroleer je inlaat rubbers. Als er hier scheurtjes inzitten leid dit tot een arm mengsel, wat vermogenverlies veroorzaakt.

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 feb. 2003 20:02 
Niek,

ik moet het met Rene eens zijn; alles duidt op een defecte dynamo. Boven de 6.000 rpm niets meer aan de hand en trekt ie weer vlot door ?
Bij de CX CDI ontsteking kan het veel meer oorzaken hebben; maar toch ..... meestal dynamostator.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 25 feb. 2003 12:11 
En ja hoor, alweer een met kapotte statoren. Ik had vorig jaar precies hetzelfde. Na vervanging van de statoren (die onder de tank zitten) ging die weer als de brandweer. Ik heb ze 2e hands op de kop getikt voor € 60,- inclusief kabels.
Succes ermee!
Ray (wiens CX nog steeds te koop staat)

Schrijver stiek
Gast 
#5 | Geplaatst: 25 feb. 2003 18:28 
Hm. niet zo mooi dus. Ik zag in het onderhoudsboek dat het blok er dan onderuit moet. Maar ja het is niet anders. Hebben jullie tips waar ik het beste mijn stator kan laten maken of misschien een revisie kan halen?

vast bedankt

niek

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 feb. 2003 19:42 
Niek,

de beste schijnt Bernt Muhl de CX specialist in Duitsland te zijn (www.cx500-shop.de).
Ik heb ooit ook eens onderdelen bij hem besteld (die zijn veeeel goedkoper dan bij de NL Honda dealer) en hij levert na betaling prompt.
Hij levert goed gereviseerde dynamostators, maar je moet jouw oude (maar nazenden kan ook - statiegeld)wel inleveren.
Er schijnt ook ergens een bedrijf in Groningen en ook nog een in Noord Holland te zijn die voor vrijwel eenzelfde bedrag van rond de Euro 180,-- ook de CX-stator wikkelt, maar namen en over de kwaliteit/garantie weet ik verder niets.
Ik heb ook ooit eens offerte gevraagd bij een elektrotechnisch revisie bedrijf bij mij om de hoek; voor de genoemde prijs begon die er helemaal al niet aan. Volgens mij had ie ook helemaal geen zin met al die aparte spoeltjes.

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver twoowheels
Gast 
#7 | Geplaatst: 25 feb. 2003 21:39 
niek
ik had een tijdje geleden hetzelfde peobleem en bij mij had het niks te maken met de dynamo hoor .
het heeft wel een tijdje geduurt tegen dat ik het had gevonden wat het was
maar toen ik de carburotor opende aan de boven kant,je weet wel die twee ronde uitsteeksels erop.waar die schuiven achter zitten zag ik dat er een was die lichte sleet liet zien kleine krassen.ik heb ze toen gewoon gewisseld die van rechts links gestoken en omgekeerd.gevolg probleem opgelost.maar ik denk wel dat ik vroeg of laat nieuwe zal moete steken
dus misschien eerst dit eens proberen voordat je de dynamo vervangt
groeten yvan

Schrijver jerrimy
Gast 
#8 | Geplaatst: 28 feb. 2003 21:46 
Ha die niek
http://www.sevior.nl/
ik weet niet of dit te ver weg voor je is maar deze vent kan een stator wikkelen (goede ervaring mee).

Schrijver everth
Gast 
#9 | Geplaatst: 1 maart 2003 18:49 
Ik heb vorig jaar dezelfde klachten gehad met mijn CX, alles geprobeerd maar niets heeft geholpen, totdat ik een echte Honda specialist tegenkwam en mij vertelde dat ik de afstand van de bougies punten iets dichter tegen elkaar moest zetten. Dit heb ik gedaan en voorlopig zijn alle problemen opgelost.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 maart 2003 00:21 
Everth,

dat is inderdaad een VOORLOPIGE oplessing net zoals de bekend "white wire fix" (op het board van inze zweedse vriendn). Uiteindelijk zit je toch aan een nieuwe stator (want die wordt qua hoogspanning - daarom de bougie-elektrodenafstand verminderen geeft even soulaas - steeds minder).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver stiek
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 maart 2003 23:19 
Ik heb de wisselstroomvoltages bij lopende motor gemeten en voor de hoge toeren krijg ik ruim 100 volt maar voor de lage toeren een krappe 65 volt. Ik neem aan dat de statoren kapot zijn en opnieuw gewikkeld moeten worden. Ga nu morgenavond het motorblok eronderuit schroeven. Hebben jullie evt. nog andere tips wat ik aan onderhoud kan doen aan het blok. Ik heb namelijk geen zin om het er volgend jaar weer onder uit te moeten schroeven.

alvast bedankt

niek

Schrijver eddy
Gast 
#12 | Geplaatst: 12 maart 2003 13:06 
mijn cx500 c uit '83 staat nu met hetzelfde euvel bij mijn monteur, en hij vermoedt dat het de vervroeger is! kan een behoorlijke kostenpost worden. Ik had ook die problemen boven de 4500 rpm. Het lijkt wel een cx kwaaltje te zijn. Laat wel ff weten wat het precies is geweest en hoeveel het heeft gekost!!

groeten
eddy

Schrijver Anoniem
Gast 
#13 | Geplaatst: 12 maart 2003 16:56 
Geloof me mensen, ik heb het een stukje hierboven ook al geroepen:zoek niet verder en laat je niet op kosten jagen! Het zijn gewoon de twee statoren die onder je benzinetank zitten. Dat is de enige diagnose bij het inhouden tussen de 4 en de 6000 toeren ongeveer. Vervang die nou eerst want dat kan je zelf en ze kosten je de kop niet, zeker niet tweedehands.
Succes ermee!
Ray

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 12 maart 2003 19:42 
Hallo Ray,

die dingen noemen we bobines.
Die worden bij de CX met CDI ontsteking gevoed vanuit de ontstekingsspoelen van de dynamostator en 'geregeld' door de pulsspoelen die achter het chromen dekseltje op de achterste motordeksel zitten.
De gesignaleerde problemen heb ik zelf nog nooit kunnen oplossen met het vervangen van de bobines (die kan ik zelf statisch doormeten en ik heb voldoende CX'en om ze even uit te ruilen). Ook niet met bewezen goede bobines. Pas na het vervangen van de stator waren de problemen weg.

Dat het bij jou wel werkte zal te maken hebben met een van die heel zeldzame gevallen dat de (en dan ook nog beide!) bobines het begeven. Ligt de oorzaak niet bij de stator dan gaat de eerstvolgende verdenking uit naar de bougiedoppen (moeten een weerstand van 5kOhm hebben) of de bougiekabels (die zijn bij de CX ingegoten en niet afzonderlijk te vervangen) dan wel te veel weerstand in de elketrische bedrading.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver stiek
Gast 
#15 | Geplaatst: 12 maart 2003 22:50 
Ik heb het blok op de werkbank staan. Hebben jullie verder nog tips wat ik op slijtage kan controleren cq. vervangen waar ik nu makkelijk bij kan of misschien later helemaal niet meer bij kan.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Inhouden bij hogere toeren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven