Er zijn natuurlijk een aantal voorvragen:
1. heeft de motor ooit gelopen
2. heeft ie probleemloos gelopen
3. kon je gewoon doortrekken in alle (ook de hoge) toeren
4. wat is er gebeurt voorafgaande aan het niet starten (reparaties / werkzaamheden / onderdelen vervangen)
Ik neem aan dat het een CX is met CDI ontsteking.
Tja als de bougies niet vonken (of zwak vonken) dan loopt een CX gewoon niet.
Wat bedoel je met 'kick-up'? Of bedoel je de pick-ups. Die zitten vast aan de dynamostator en apart niet te vervangen.
Knallen in de uitlaat duidt op een zwakke onststekingsvonk, te late ontsteking, verkeerde kleptiming/vastzittende klep of een carburatieprobleem (bijv. versleten sproeiernaalden)/verstopt luchtfilter met als gevolg van een veel te rijk mengsel. De benzine loopt dan de uitlaat in en krijgt een vonk na met de beschreven knallen.
Zwakke ontsteking kent een aantal oorzaken:
- defecte bougiedoppen
- defecte bobines
- corrosie op de blokstekkers
- slechte massa
- defecte dynamostator (probeer dan de zgn white-wire fix)
- defecte CDI
- defecte kill schakelaar (de zwart witte draad onder de buddy afkoppelen)
Het stellen van de kleppen kan nooit kwaad.
De voorontsteking kan niet worden gesteld. De vervroegingsspoelen zitten achterop het blok (achter het chromen dekseltje) en de vervroeging wordt via de CDI elektronisch geregeld. Gaan echter bijna nooit stuk. Grote schuldige is toch meestal de CDI. Die kun je vrij gemakkelijk vervangen door een bewezen goed exemplaar.
Dit probleem is dus alleen op te loseen door systematisch alle mogelijke oorzaken te elemineren.
Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.