Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hoe vervang ik de keramische keerring en de waterp

 
Schrijver Bekkers
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 feb. 2006 12:20 
Mijn cx500c lekt koelvloeistof, wat ik heb begrepen is dat ik de waterpompseal en de keramische keerring moet vervangen. Hoe moet ik dit doen zonder het blok te demonteren?
Zie graag jullie visie hierop.
Alvast bedankt!

Groeten,
Robert

Schrijver Gertjan
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 feb. 2006 12:48 
Ik heb als eens een stukje hierover geschreven.

het is niet de meest nette methode maar bij mij is dat gelukt.

Zie topic en waterpompseal vervangen.
Op zich is het geen moeilijk karwei.

Succes !

Gertjan

Schrijver Frans
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 feb. 2006 16:54 
Robert,

Kijk even onder Techniek / Sleutelen

Succes,
Frans

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 feb. 2006 09:01 
Voordat je gaat sleutelen, vervang eerst eens de koelvloeistof.
Ik heb (bij mijn 14 CX'en) op die manier nog nooit een lekkende seal hoeven vervangen !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 feb. 2006 09:43 
Hans wil wat van je leren
Hoe en waarom dit bij jou werkt
en bij ons niet ,doen wij iets verkeerd of zo,help ons er mee
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 feb. 2006 13:15 | Aangepast door: Hans 
Tja,

magische sleutelvingers hè !!
Nee hoor, het gaat er om alle onreinheden uit het systeem te verwijderen (doorspoelen dus; ongelooflijk wat er soms aan troep mee uitkomt) en dan opnieuw afvullen. Daarvoor gebruik ik wel koelvloeistof geschikt voor aluminium motoren (van het merk Eurol).
Dat werkt natuurlijk niet als de seal beschadigd is. Dan houdt je altijd lekkage en moet ie vervangen worden.
Misschien heb ik altijd wel geluk gehad; maar echt, bij mijn CX'en nog nooit een seal hoeven vervangen (wel overigens bij een vriend van mij maar daar was het rubber van de seal opgevreten/verteerd).

Trouwens het lekken van de seal wordt vaak veroorzaakt door de verkeerde koelvloeistof (soms zit er zelfs alleen maar water (geeft roestvorming) in) of door het niet op tijd vervangen (Honda schrijft dat voor om de 2 jaar).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 feb. 2006 15:21 
Dus als er koelvloeistof uit het gaatje komt dan moet je de seal en de rest vernieuwen en als de radiator dop stuk is wat dan ,en er komt geen water uit,maar daarna wel dan moet je toch je waterpomp afdichtingen vernieuwen
Over de radiateur dop controlleer deze goed of het plaatje onder de dop op en neer gaat met de hand,en dat deze goed afsluit,rubbere ring wil wel een stuk gaan ,dan komt er geen overdruk in het koel circuit en dat moet wel anders geen goede door strooming van de koelvloeistof
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 feb. 2006 15:56 | Aangepast door: Hans 
Overdruk in het koelsysteem is nodig om het kookpunt van de vloeistof te verhogen. Da's wel handig m.n. op warme dagen en bij files.
De druk mag ook weer niet te hoog zijn omdat er dan allerlei pakkingen uitgeblazen kunnen worden.
Komt er water uit het 'gaatje' dan dicht de keramische seal door slijtage/beschadiging niet meer af of de druk in het koelsysteem loopt te hoog op. Het moet dan zo zijn dat de overdrukbeveiliging in de radiatordop in werking treedt en de druk tijdig uit het systeem aflaat. Die koelvloeistof wordt dan opgevangen in het koelvloeistofvaatje achter het motorblok.
Gebeurt dat laatste niet dan heb je kans dat lekkage optreedt bij de seal of dat de koelvloeistof in het motorblok wordt gedrukt (dan wordt de motorolie wit). Lekkage naar buiten toe is minder erg voor het blok dan koelvloeistof bij de olie.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Bekkers
Gast 
#9 | Geplaatst: 9 feb. 2006 16:50 
Alvast bedankt voor alle reacties, ik zal eerst het geheel is goed doorspoelen en vullen met nieuwe koelvloeistof. Mocht dit niet baten zal ik er toch aan moeten geloven. Is er trouwens iemand in de buurt van Utrecht die dit voor een leuk bedrag kan doen??? Ben namelijk een beetje bang dat ik het ga verprutsen, ach ja het kan ook weer een goeie leerschool zijn.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 maart 2006 12:51 
En.... heb je succes gehad ???
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#11 | Geplaatst: 17 maart 2006 10:25 
Ik ben bang dat mijn twee linkerhanden me niet ver zullen brengen in de wereld dat sleutelen heet. Maar ben in gesprek met iemand die het voor een zacht prijsje kan doen. (hoop ik) Zal er in ieder geval voor zorgen dat ik er naast sta, op die manier kan ik het de volgende keer zelf. En dan op naar de onderdelenbeurs om ervoor te zorgen dat ik ermee voor de dag kan komen. Heb zin in de lente!

Schrijver Pluis
Gast 
#12 | Geplaatst: 23 maart 2006 12:25 
Ik zit in Vleuten en heb een pers gedraaid om de seal te kunnen vervangen... Maar helaas alleen als het blok uit elkaar ligt. Ik wil je dus best helpen, maar ja... Dan moet hij uutmekoar!

Volgens mij, als je zo'n pers hebt gemakt waarmee hij zonder uit elkaar te halen vervangen kan worden, moet je op de onderdelenbeurs een standje inrichten. Kan je rijk mee worden.

Ahum, ik bedoel niet rijk ten koste van je clubleden, natuurlijk.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoe vervang ik de keramische keerring en de waterp

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven