Cees,
De eerste vraag die je moet stellen: "waarom ie de CX 2 jaar geleden stilgezet", wat was er toen mee aan de hand of liep ie perfect?
Dan letten op:
- roest aan het frame (m.n. de motor- en uitlaatophangoren m.n. de binnezijde roest graag door.
- onderzijde buddy -> roest
- roest op de voorvorkpoten
- conditie motorblok -> zonder het te lopen horen niet te controleren
- zwakke punten CX:
* dynamo (bij de 1980 CX zijn op de dynamostator naast 14 spoeltjes voor de dynamo zelf ook 2 spoeltjes voor de CDI-ontsteking gemonteerd) en vervroegingspoelen / CDI box.
* waterpomp (de mechanical waterpompseal wil graag lekken). Ook het gebruik van de juiste koelvloeistof (in dit geval voor een ALUMINIUM motorblok) is essentieel.
* corrosie (op alle elektrische contacten; een CDI ontsteking kan slecht tegen extra weerstand)
* isolatoren (de aanzuigrubbers van de carbs harden uit en scheuren in -> valse lucht. Vervanging ca E 100,--)
* uitlaatsysteem (mn. de kostbare balanspot roest graag van binnenuit door net als de dubbelwandig uitgevoerde uitlaatbochten)
* algehele staat (lak, banden, chroom) en eventueel aantoonbaar regulier onderhoud. De CX is gevoelig voor regelmatig olieverversen + oliefilter (de oliepomp is best krap bemeten en daar kunnen de krukaslagerschalen niet best tegen). Ook de kwaliteit vand e olie is van belang.
* zelf kunnen / durven sleutelen (een 'oude' CX vraagt na hernieuwde ingebruikname om intensief onderhoud/ reparatie, vaak met hoge kosten want de onderdelen zijn duur); wil je dat sleutelen niet dan gewoon niet kopen.
Dit kan best wel 'hard' overkomen maar liever van tevoren gewaarschuwd dan achteraf geleerd.
Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.