Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

GL500 opknappen of slopen?

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 maart 2006 12:26 
Beste forumleden,

Wat een geweldig forum is dit! Erg nuttig en uitgebreid. Ik ben zelf sinds een week of twee actief op het gebied van de CX500 familie. Onlangs kreeg ik namelijk een Silverwing aangeboden, gratis af te halen! Over dat soort dingen moet je niet te lang nadenken, dus heb ik 'm opgehaald.
Nu staat ie bij mij in de schuur en er moet een hoop aan gebeuren. Het ding heeft altijd buiten gestaan en is dus behoorlijk verroest. Met name het frame en de benzine tank zijn er slecht aan toe. Daarnaast is het chroom aangetast (pekelacné las ik ergens). Het rubber bij de cadan as is gescheurd en zo heeft ie kennelijk een tijdje in de regen gestaan, want daaronder zit ook een hoop roest.

Nu mijn vragen:

- Wat kost het ongeveer om een frame te laten stralen? Heeft iemand goeie ervaringen met een bepaald bedrijf? - Wat kost het ongeveer om een tank op te knappen of te vervangen? Ideeen?
- Kan ik over sierchroom heen spuiten?
- Is de cadanas nog bruikbaar?
- Is het de moeite waard of kan ik beter een goeie kopen en deze als donor gebruiken?

Ik heb er wel zin in om het ding op te knappen, maar ik wil er geen duizend euro aan spenderen.

Alvast bedankt voor de reacties,
Peter











Schrijver Peter_GL500
Gast 
#2 | Geplaatst: 5 maart 2006 12:32 
Bovenstaand bericht is van mij... ondanks de duidelijke "LET OP" notitie toch vergeten te checken of ik wel ingelogd was.

Groet,
Peter

Schrijver jerrimy
Gast 
#3 | Geplaatst: 5 maart 2006 12:50 | Aangepast door: jerrimy 
Beste Peter,
kijk of je basis verder goed is (vooral de achterbrug kan wel eens in vergaande staat van ontbinding verkeren).Let ook op de achterste motorsteunen.

Loopt het blokje mooi, pakt het goed op bij alle toerentallen ??

Is je uitlaat gasdicht ??

Lekt er koelvloeistof ??

Als dat allemaal gecheckt is dan heb je dus eigenlijk alleen optisch werk
Wil je poedercoaten ?
www.gerritsen-coatings.nl (+-200)
of zelf hammeriten (+-50)

De patat as zal mijn inziens niet zo'n probleem zijn, en een rubbertje is wel bij een clublid te vinden denk ik.

Heel veel geld hoeft het opknappen niet te kosten,(als je basis goed is) het is natuurlijk afhankelijk welk eindresultaat je wilt.

succes ermee

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 5 maart 2006 12:57 
Als je enthousiast bent en het leuk vind is opknappen altijd de moeite waard. Door goed te zoeken en met behulp van clubleden is altijd wel goedkoop aan spullen te komen. En dan heb je een motor die echt van jou is en waarvan je weet waar je aan toe bent. In eerste instantie zul je denk ik niet goedkoper uit zijn. Ik denk dat je al snel zo'n 700 euro kwijt bent inclusief poedercoaten. Aan de andere kant: een motor voor dat geld met een gepoedercoat frame vind je ook niet zo snel. Zal een gevoelsmatige keuze worden denk ik.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 5 maart 2006 12:58 
Ach en wee. Ook ik heb te snel op 'enter' gedrukt. Vorig bericht dus van Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 maart 2006 14:01 
Beste Peter, dit is een aardig dilemma. Het belangrijke voordeel wat jij hebt is dat je deze motor voor nop in bezit hebt gekregen. Als je puur economisch denkt, is je budget even hoog als de tweedehands waarde van een Silverwing in redelijk staat en dat is ongeveer € 750. Als je voldoende sleutelvaardigheid hebt dan raad ik je het volgende aan: beoordeel ten eerste of het blok goed loopt en niet gereviseerd hoeft te worden. Koop desnoods een tweedehands tank (€ 40) en ga er deze zomer mee rijden. Als je tevreden bent, strip daarna de motor helemaal en onderzoek of het frame en vooral de achterbrug nog op te knappen zijn. Dat betekent: eerst laten stralen en dan inspecteren. Als de inpectie goed uitvalt, kun je investeren in poedercoaten (€ 150). Hou ook rekening met kosten voor bijvoorbeeld vorkpoten, keerringen, uitlaten, remrevisie, etc. in de gaten en denk aan de maximale € 750. Succes ermee en laat ons met foto's meegenieten van het proces.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver WillemH
Gast 
#7 | Geplaatst: 5 maart 2006 15:13 
Hallo Peter,

Ga ervoor! Aan het eind van de rit heb je een motor die je door en door kent en naar je eigen inzichten is opgebouwd.
De voldoening die dat geeft is onbetaalbaar, en wees eerlijk, elke hobby kost geld, en elders een fiets kopen: wat krijg je dan voor je goede geld...
Nog een voordeel: binnen de leden van dit forum is zo ontzettend veel kennis voorhanden dat het project niet kan mislukken!

Succes, Willem Hartlief

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 maart 2006 20:17 
Kies hierboven uit de balk, de optie 'Zoeken' en type in 'poedercoaten'. Als het goed is kom je dan het restauratieproject van Jan en Wilma tegen. Het kan dus wel, maar kost een beetje tijd.
Ook ik heb een CX volledig op nieuw opgebouwd, zie foto 19 bij de CX-A's in de 'Showroom'. Je kunt hiervoor op 'gegevens' onder mijn naam aan de linker kant klikken.
succes!
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver edward
Gast 
#9 | Geplaatst: 6 maart 2006 08:25 
Wat ook uitmaakt in het hele verhaal: wil je'm helemaal origineel houden, of ga ja vanuit een solide frame en een betrouwbaar blok zelf bouwen?

Dat laatste vergroot qua onderdelen je mogelijkheden en kan dus sneller en goedkoper zijn. Mijn fiets (Showroomnummer 34 bij de Customs) was ooit ook een roestbak. Heeft inmiddels meerdere slooponderdelen van andere fietsen, het frame is gekwast met Hammerite, alles opgepoetst en zelf gespoten (zie techniek, uiterlijk) en ik ben nu zelf een zadel en een bagagerekje aan het bouwen. Kortom, je kan het zo gek en duur maken als je zelf wilt.

Hoe dan ook veel succes en hou ons op de hoogte van je vorderingen.

Groet,
Edward

NB: Heb je tips of onderdelen nodig?? Doe een oproep op deze site en kom sowieso 9 april naar de CX-onderdelenbeurs in Veghel (zie Home-page).

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 maart 2006 10:04 
Het frame kun je het beste gelijk laten stralen, verzinken en pooedercoaten. Dan is in ieder geval de basis van de motor goed. Als je dan ook het inwendige van het frame (m.n. de ophangoren van het blok) tegen roest beschermd (ik heb er gewoon motorolie ingegoten en de afwateringsgaatjes dichtgekit) dan hoef je er daarna nooit meer naar om te kijken.
Ik spreek uit ervaring; 8 jaat geleden hetzelfde gedaan bij mijn hele-jaar-door-woon-werk-CX; Alles aan die motor roest/oxideert in de winter (het ding ziet er momenteel echt niet uit !!),...... behalve het frame. Dat ziet er nog net zo uit als de dag dat ie van het straalbedrijf terugkwam.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Peter_GL500
Gast 
#11 | Geplaatst: 6 maart 2006 23:05 
Geweldig!

Bedankt voor alle adviezen, tips en ideeen. Ik ga voor de aanpak van Floris. Ik ga de motor nu rijdend maken (motor loopt nu niet, er zit ergens een elektrisch probleem). Dus de broodnodige onderdelen vervangen (wellicht koop ik die op de beurs 9 april) en er dan een poosje mee rijden. Als het goed bevalt dan ga ik 'm verder opknappen. Orgineel houden is voor mij niet van belang, dus ik kan ook met onderdelen van andere fietsen gaan klussen. Volgens mij wordt dit een leuk project, ik heb er in elk geval al zin in en met de hulp van de forumleden kan het project niet mislukken, toch?

Groet,
Peter

Schrijver edward
Gast 
#12 | Geplaatst: 9 maart 2006 12:57 
Peter, als je frame echt verrot is...kijk op het prikbord bij "Custom frame". Daar wordt in een reactie een origineel GL500-frame aangeboden...

Succes

Schrijver Peter_GL500
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 maart 2006 22:27 
Bij deze even de stand van zaken. Het is weer weekend dus er kan geklust worden.

Vorige week heb ik een nieuwe accu gekocht, de oude was echt dood. Na het inbouwen van de accu, verwachtte ik de motor te kunnen starten... Helaas, er zat geen enkel leven in. Niks deed het, dus heb ik alles nog maar eens nagelopen. De accu was goed aangesloten, er was voldoende spanning. Toen heb ik het elektrisch schema gedownload van deze site. Gewapend met de multimeter ben ik toen op zoek gegaan naar het probleem, maar ja... waar begin je dan. Aangezien helemaal niets het deed moest het ergens in een hoofdleiding zitten en die liep naar het contactslot (+). De motor heeft lang buiten gestaan dus het contactslot was de hoofdverdachte in mijn onderzoek. Die heb ik er dus afgehaald. Vanavond heb ik de stekker (volgens schema) doorverbonden met een paar draadjes... en hoera! De verlichting van de tellers ging aan en de startmotor gaf tekenen van leven. Na enige tijd startte de motor en wat een geluidje! Te mooi om waar te zijn... inderdaad een lekke balanspot. Toch ben ik erg blij dat een en ander gelukt is. Morgen maar een stukje rijden.

Groet,
Peter

Schrijver Pluis
Gast 
#14 | Geplaatst: 23 maart 2006 12:30 
Hey Peter,

Ik heb een CX500 met een vastgelopen motor, waarschijnlijk big end of cylindervastloper.

Frame is gerestaureerd en gepoedercoat, remmen gerestaureerd, voorvork, lagers, carburateurs, de hele reutemeteut. In feite kan je gewoon jouw blok in mijn frame hangen en je bent Pietje Koning Keizer Admiraal.

Ik moet helaas de fiets uit de stalling weghalen, anders had ik 'm zelf opgeknapt. Dus als je interesse hebt, komen we er echt wel uit!

Schrijver Peter_GL500
Gast 
#15 | Geplaatst: 2 april 2006 20:11 | Aangepast door: Peter_GL500 
@ Pluis

Pluis jouw optie klinkt aantrekkelijk, ik heb zelf nu een Silverwing, zijn die onderdelen (motorblok), uitwisselbaar met het type dat jij aanbiedt?
Wellicht zou je mij een paar fotootjes kunnen sturen en aangeven wat je er voor vraagt.

Alvast bedankt,
Peter

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 GL500 opknappen of slopen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven