Herkent u dit: na een paar maanden 'pekelvakantie' toch eens proberen of je motor nog aanslaat. Garagedeur-, choke- en benzinekraan open, sleutel op 'contact' en starten maar! Naar een aantal omwentelingen v/d krukas is er oliedruk en de eerste hoopvolle plofjes komen uit de uitlaten. Net op het moment dat 'ie echt wil aanslaan, houdt het elektriek er mee op, zelfs het oliedruklampje brand niet meer.
Potverdrie, wat is hier aan de hand? Kortsluiting, startrelais kapot, hoofdzekering of een andere zekering? Van alles schiet er door m'n hoofd, het meeste ingewikkeld en duur... Eerst toch maar eens simpel beginnen, eens kijken: de accu heeft de afgelopen maanden aan de druppellader gestaan en zou dus 'vol' moeten zijn. Multimeter er bij gehaald: 10,53 volt, hmmm da's redelijk weinig. Aangesloten op de lader, gaat deze meteen op tilt: het rode ledje brand en er komt een klapperend geluid uit. Conclusie: gesulfatiseerd. Een nieuwe accu gekocht (€ 35,- incl. zuurpakket) afgevuld en een etmaal aan de lader gehangen. Vervolgens in de motor gezet, sleutel om en voila: binnen 3 omwentelingen loopt 'ie als een zonnetje!
Het is niet altijd zo ingewikkeld als het op het eerste gezicht lijkt.
Groeten, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !