Klinkt het onderstaande probleem jullie bekend in de oren ?
Je hebt net de kleppen gesteld van de CX (inlaat 0,08 en uitlaat 0,10 mm) en ze blijven maar tikken. Je denkt dan, ik heb iets niet goed gedaan; je gaat het dan nog eens een keer heeeeel precies doen. Echter het tikken (vaak heel duidelijk aan de rechtzijde van de motor) blijft.
Dit probleem heb ik bij mijn woon-werk CX ook. Heb zelfs de klepstelboutjes vervangen, de klepstelen zelf zijn gaaf en alles volgens het boekje uitgevoerd. Het tikken bleef.
Op de .se site heeft een amerikaanse liefhebber zijn oplossing vermeld. Hij bemerkte dat ondanks het heel nauwkeurig afstellen, het tikken bleef. Wat bleek, als bijv. de uitlaatkleppen van een cylinder helemaal ingedrukt waren, dan hadden de inlaatkleppen van diezelfde cylinder een veel grotere speling dan de voorgeschreven 0,08 mm. Hetzelfde deed zich voor bij het geheel ingedrukt zijn van de inlaatkleppen, dan hadden de uitlaatkleppen van die cylinder ineens veel meer speling dan de afgestelde 0,10mm.
Hij heeft toen per cylinder de kleppen volgens specificatie afgesteld bij het geheel ingedrukt zijn van de de andere kleppen (dus geen gebruik gemaakt van de merktekens op de dynamorotor) .
Dus bij geheel ingedrukte inlaatkleppen heeft hij bij diezelfde cylinder de uitlaatklepspeling afgesteld op 0,10 mm en bij geheel ingedrukte uitlaatkleppen bij diezelfde cylinder de inlaatklepspeling afgesteld op 0,08 mm.
Hetzelfde heeft hij gedaan bij de andere cylinder. En zie hier, zo vermeldt hij, geen klepgetik meer.
Dat heb ik dus vanmiddag op eenzelfde manier gedaan en inderdaad voor het eerst hoor ik de kleppen niet meer (wel de koppelingskorf en de nokkenasketting). De motor loopt nu veel rustiger stationair, pakt het gas sneller op en is (een kuip fungeert toch echt wel als klankkast) veel rustiger onder het rijden.
Ik had wel zoiets van 'staan nu de kleppen niet te strak ?' (want als je kleppen hoort tikken is er in ieder geval genoeg speling, maar ja dan krijgen de klepstelboutjes en klepstelen behoorlijke klappen te verduren). Dus ben ik zo'n 100 km wezen rijden onder het motto 'wenn schon denn schon' maar alles is heel gebleven. Dus heb ik daarna ook maar de carburateurs gesynchroniseerd. Je hoort aan het uitlaatgeluid dat het e nu echt een twin is; lijkt een beetje op de stationaire geluid van een BMW boxer.
Dus als je een CX hebt die na het normale kleppenstellen blijft tikken dan zou ik toch eens kijken op op de hierboven vermelde manier er toch niet te veel klepspeling is. Ik heb gemerkt dat het op deze manier afstellen het blok een stuk rustiger maakt.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.