Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ratelderatel..... (?)

 
Schrijver ivokim
Gast 
#1 | Geplaatst: 23 maart 2006 13:22 
Nu weet ik dat het met een CX een beetje hetzelfde is als met een oude 2CV, als ie niet rammelt is ie zeker stuk. Maar....

De mijne begint zo langzamerhamd toch wel een erg opvallend rateltje te ontwikkelen. Klinkt een beetje of er wat losse knikkers ergens in het blok rond gaan. Het beestje rijdt er niet minder om gek genoeg. Heb al de spanning van de nokkenasketting (die aan de 'achterzijde' van het blok) gecontroleerd. Die werkt nog prima. Maar de ratel blijft. Lijkt wel of die uit de voorkant van het blok komt.

Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen/moeten controleren ? Dadelijk is het een bekend euvel, en scheelt het me een hoop gezoek.

Schrijver startweer
Gast 
#2 | Geplaatst: 23 maart 2006 13:44 
Mijn 'ratel' wordt veroorzaakt doordat de ventilator wat speling heeft. Klinkt verontrustend maar is het niet, volgens deskundigen. Dat zit idd helemaal voor aan het blok, volgens mij kort achter de radiator. Ik laat er wat aan doen als het geluid me te veel irriteert.

Gea

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 maart 2006 13:56 | Aangepast door: Hans 
Die ratel is meestal het gevolg van een verslijtende / versleten nokkenas met nokvolgers. Soms is het gedeeltelijk weg te krijgen met het goed stellen van de kleppen.
Reparatie is een duur grapje.

Klinkt inderdaad vaak alsof het de radiatorvin is (in sommige gevallen is het ook zo dat de plastic vin is losgekomen van het aluminiumhart dat op de nokkenas zit; geluksvogels !!).

Inderdaad is het zo dat een CX beter wat kan rammelen en ratelen dan geen geluid van zich geven.
Mijn woon-werk CX doet dat al jaaaaren en ik maak mij er niet druk meer om. Als ik de olie in het carter dan bijvul tot het maximum wordt het geluid wat gedemd; maar goed die olie is ook zo weer de uitlaten uit (maar dat heeft weer een andere oorzaak !).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver edward
Gast 
#4 | Geplaatst: 23 maart 2006 14:31 
Ivokim, ik heb al jaren hetzelfde...mijn ventilator loopt ergens tegenaan. Qua geluid wel stoer. Voorheen had ik met wasknijpers stukjes karton aan mijn voorvork bevestigd (gejat van het kinderfietsje van de buren).

Inderdaad, een CX zonder bijgeluiden is zorgwekkend...

Schrijver startweer
Gast 
#5 | Geplaatst: 23 maart 2006 14:50 
Een CX met H... geluid dus. :-)

Gea

Schrijver edward
Gast 
#6 | Geplaatst: 23 maart 2006 15:08 
Niemand weet dat, maar in een H-blok zitten stiekum talloze hele kleine wasknijpertjes en stukjes karton. (nog een dikke week en ik hoop uit mijn niet-CX weer een paar vertrouwde klappen te horen)

Edward (die zich net als Coen zit af te vragen waarom hij vandaag niet op een motor zit)

Schrijver JosvanR
Gast 
#7 | Geplaatst: 23 maart 2006 23:02 
Oooohhh wat ratelt mijn CX. Zeker nu ik er een Rickman Polaris kuip op heb zitten. Maarrrrr.... ik rij er nu al 5 jaar op rond en dat zo'n 10.000 per jaar. Gewoon niet op letten en netjes olie verversen en kleppen/distributieketting stellen. Vandaag nog 350 kilometer gereden. Super weertje!!!

Schrijver ivokim
Gast 
#8 | Geplaatst: 23 maart 2006 23:34 
Hmmm, dus als ik het goed begrijp is het wel ok als het lijkt alsof je een droge plaat koppeling hebt ?

Van het weekend voor de zekerheid maar even klepspeling controleren.

Schrijver terry

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 maart 2006 23:47 
Beste CX liefhebber,
klepspeling kan een hoop schelen kwestie van geratel indien je ze correct afsteld.
Ikzelf heb een VetterWindjammerkuip en lijkt het tikken van de kleppen te versterken.
Nu je het toch over de koppeling hebt;
die ratelt bij mij ook. Knijp je de kopelingshendel in is het heel wat beter.
Zitten er nu al 30000Km op met dat geluid en hij doet het nog steeds.
Bij verversen van olie blijkt dit de eerste 3 a 4 km minder te zijn. Neem je dan ook een oliemerk met enige faam is dit dan ook minder. Dit volgens mijn bevindingen, misschien zijn er andere.

Schrijver terry

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 maart 2006 00:02 
Rechtzetting vorig schrijven

moet natuurlijk de eerste 3 a 4000 km zijn, anders zou het wel heel veel verloren geld zijn van de olie,tot net om de hoek van de straat.

Schrijver kaperj
Gast 
#11 | Geplaatst: 27 maart 2006 17:14 
Hoi Ivokim,

Mijn blok liep als een wasmachine en was versleten na 120000 km. Nokkenas en krukas. Moeite met starten liep niet lekker verbruikte veel. Blok vervangen. Ik rij nu weer met plezier.

jaap

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ratelderatel..... (?)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven