Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

seal waterpomp defect?

 
Schrijver Michel D
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 maart 2006 13:26 
Hallo CX liefhebbers!
Mijn cx 500c van '81 heeft een vreemd probleem
Ik zit nl met een vraag omtrent een lek welke voor mij moeilijk traceerbaar is. Onder het huis van de waterpomp kom ik regelmatig kleine hoeveelheden koelvloeistof tegen, maar de pomp zelf blijft rondom droog. Koud is dit erger dan wanneer het blok warm is. Ook de o-ringen op de aan- en afvoerbuizen zijn ok. Is er een manier om het koelsysteem op voldoende druk te zetten (en te houden) zodat er wellicht een scheur oid zichtbaar wordt? Of zie ik toch een lekkende keramische seal over het hoofd? wellicht komt dit probleem bij iemand bekend voor?
Op voorhand dank voor jullie reacties!

groeten,
Michel Dubois
(na 22 jaar toch weer een cx....)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 maart 2006 13:56 
Het heeft alle symptomen van een versleten keramische seal.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Michel D
Gast 
#3 | Geplaatst: 24 maart 2006 15:26 
Dat wordt dus sleutelen :(
Er druppelt inderdaad aan de linkerzijde af en toe wat koelvloeistof uit. Ik ga een pakkingset bestellen!

gr,
Michel

Schrijver Gertjan
Gast 
#4 | Geplaatst: 24 maart 2006 19:14 
Hoi Michel,

Ik had vorige zomer hetzelfde probleem. Alleen liep bij mij de koelvloeistof eruit als de motor stationair draaide. het is een bekende kwaal naar ik vernomen heb.
Ik heb het redelijk simpel verholpen op een niet zo verantwoorde manier maar het is gelukt. De seal is dus ook vervangen. Hij kost bij de dealer zo'n 38 euri op internet benik hem al goedkoper tegen gekomen.
Nadat hij vervangen is zal je probleem wel opgelost zijn.

Succes met sleutelen.

Groetjes Gertjan

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 maart 2006 23:06 
Ik heb het al vaker geadviseerd; probeer eerst het lek eens door het verversen van de koelvloeistof te verhelpen.
Dus de koelvloeistof aftappen, eventueel het systeem doorspoelen met water en opnieuw vullen met de juiste (geschikt voor aluminium motoren) koelvloeistof. Honda adviseert overigens elke 2 jaar de koelvloestof van de CX te verversen (maar dat doe ik zelf ook niet).

Dat kost maar een paar euri en bij mij heeft het al een aantal keren geholpen. Daarna kun je alsnog gaan sleutelen (en veel geld neertellen voor de pakkingen + seal).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver tinusaanhetij
Gast 
#6 | Geplaatst: 2 april 2006 22:16 
Seal vervangen is een grote klus in een ingewikkelde variant (blok eruit) en een simpele variant die bij de erkende reparateurs niet bekend is. Bij die simpele variant haal je de tank en carbs eraf en vervaardig je van een metalen plaat een hulpstuk om de seal erin te persen. Over deze truc is veel te lezen elders op deze site. Suxes!
martin

Schrijver Michel D
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 april 2006 00:51 
Het vervangen van de vloeistof had geen resultaat. Toch maar onderdelen besteld om e.e.a. te vervangen.
Gelukkig zitten in Zelhelm nog monteurs met CX500 feeling. Seal is vervangen dmv hun eigen genutselde gereedschap. 1e seal bleek na plaatsing nog harder te lekken, de 2e poging was succesvol.
Dank voor alle tips. Nu lekvrij op weg naar een lang weekend midden duitsland!

Michel

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 seal waterpomp defect?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven