Hoi, leuk dat je een CX wilt aanschaffen! Ook ik heb een jaar geleden die stap genomen. Inmiddels heb ik er al vele kilometers opzitten.
Hier wat tips waar ik in het vervolg op zou letten bij aankoop andere CX in willekeurige volgorde:
1) Een motor kopen maakt blind. Wees dus of nuchter, of neem een ander mee die je af kan remmen.
2) Maak een proefrit met steenkoude motor. Dit test het starten en het rijden met koude motor.
3) Vraag de historie van onderhoud. Rekeningen?
4) Kloppende geluiden uit het blok zijn een slecht teken.
5) Waterlekkage vanuit het waterpomphuis ook.
5) Let op bandenslijtage.
6) Let op het zadel. Haal hem eraf met de 2 bouten en check de onderplaat. Roest?
7) Bekijk dan gelijk de bedradingen onder het zadel, de accu en het luchtfilter.
8) Zet de motor op de bok, laat iemand achterop zitten zodat de motor achteroverhelt, en kijk of het stuur soepel van links naar rechts draait. Dit kontroleerd het balhoofd lager.
9) Haal je handen onder het rijden eens los van het stuur. Rijdt hij nog rechtuit?
10) Kijk na het rijden eens naar de voorvork of de vork geen olie lekt. Duw hem ook nog eens een paar keer flink in.
11) Sneaky tip: kontroleer of de kettingspannerbout vast zit en geen olie lekt.
12) Sneaky tip: kontroleer of je geen "white wire fix" hebt bij de motor. Meer info vind je
hier
13) Trekt de motor lekker door vanaf 4000 toeren naar 8000 toeren?
14) Doe je groot licht en je knipperlicht aan en tuuter eens. Klinkt het nog lekker?
15) eeeh...als je vragen hebt over bovenstaande punten geef je maar een gil.
René