Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

roestende tank

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver snijdbc1
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 april 2006 09:41 
Ik ben de eerste eigenaar van een CX500B van 1980 die ik oorspronkelijk in Engeland heb gekocht. Ik heb deze motor nu in Thailand waar ik momenteel werk. De motor heeft meer stil gestaam dan gereden (26,000 km in 26 jaar !) en ik heb nu het probleem dat de tank vanbinnen roest (mijn eigen stomme schuld aangezien ik er tijdens een 5 jarige storage periode afgewerkte olie in had gedaan om roesten te voorkomen...veregetende dat afgewerkte olie zurig is). Heeft iemand een suggestie wat ik daaraan kan doen behalve een nieuwe tank kopen ? Zijn die nog te krijgen ?

Schrijver Gertjan
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 april 2006 11:13 
Hoi,

Er zijn naar mijn idee nog genoeg tweedehands tanks te krijgen.
Tik op google of E-bay maar eens CX500 in dan komt er regelmatig een heleboel voorbij.
Met name in duitsland ik dacht bij Bernd Muhl zijn diverse onderdelen te koop.
Via mde duitse CX club wordt ook verwezen naar een aantal links.

Succes we horen wel hoe het afloopt.

Groetjes Gertjan

Schrijver edward
Gast 
#3 | Geplaatst: 19 april 2006 11:19 | Aangepast door: edward 
Nieuwe tanks zijn volgens mij nog wel te krijgen, maar redelijk prijzig.

Je kunt in twee stappen te werk gaan:

Stap 1: tank reinigen. Er is een middel "Tankcure" wat de binnenkant van je tank intensief reinigt. Ik weet niet of ze dat in ZO-Azie ook hebben, misschien ff googelen. Anders goed spoelen met benzine. Ik hoop dat je carbs inmiddels niet vervuild zijn, anders moet je die ook demonteren en reinigen (met benzine, spuitgaatjes met een staalborstelhaartje).

Stap 2: Brandstoffilter tussen kraan en carb monteren. Kost maximaal 5 Euro en voorkomt dat je carbs vervuild raken. Bij een hele smerige tank zul je dat filter ook regelmatig moeten reinigen, maar dan spaar je in elk geval je carbs.

Succes,
Edward (die een CX in Thailand best wel stoer vindt tussen al die brommertjes)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 april 2006 13:06 
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/116224
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver JosvanR
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 april 2006 13:47 
Let op met zo'n brandstoffilter. Als je er een goedkoop rotfiltertje tussen zet (zoals ik dat heb gedaan) krijgen je carbs wellicht te weinig benzine en gaat-ie rotter lopen. Ik hoop voor je dat je stator nog goed is na al die jaren stilstand.... Een CX is in Thailand inderdaad een echte dikke motor.

Schrijver snijdbc1
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 april 2006 05:22 
Guys, bedankt voor de bovenstaande reacties and suggesties. Ik heb de tank met benzine diverse malen door gespoeld (gelukking kost benzine hier niet zo veel, 60 Eurocent per liter,) en twee sproeiers in the carbs waren inderdaad verstopt. De 'Tankcure ' suggestie is heel goed, ik had daar nog nooit van gehoord, en het zal hier wel niet te krijgen zijn maar dat koop ik bij mijn volgende bezoek aan Holland over drie maanden wel. Ik vraag me af wat er gebeirt met het inwendige tank gaas filter (dat er niet uit kan) wanneer je tankcure gebruikt ? Zou dat niet permanent verstoppen ?

Ik heb nog een probleempje: als ik van stationair het gas vol en ineens open draai komt de motor niet boven de 3-4000 toeren en sputtert/misfired vreselijk. Hetzelfde gebeurt tijdens een volgas inhaal manoevre hetgeen nogal link is. Als ik het gas enigszins langzamer opendraai is er niets aan de hand en alle power is er. Oorzaak ? Misschien ook alleen maar de bougies ? Met volgas heb je hoge cylinder drukken en om een goede vonk te krijgen is er meer voltage en een goed plug nodig.

De 'brommertjes' in Thailand zijn pocket rockets, pas op ! Met die lichte mannetjes acceleren ze sneller als mijn CX en zelfs met mijn lichtere XL600R heb ik moeite ze bij te houden (ik ben zelf wel 110 kg..). Er worden hier veel CX/GL blokken gebruikt in drie wielige tuktuks ( een soort 'trike' taxi voor 1-2 personen). De blokken worden samen met andere gedemonteerde onderdelen per container load uit Japan ingevoerd. De meeste zijn dan ook 400cc. Ik denk dat als ik Chinatown in Bangkok uitkam komende zaterdag dat ik ook wel een tank kan vinden, maar die zou wel eens in slechtere toestand kunnen zijn dan de mijne .....

Schrijver JosvanR
Gast 
#7 | Geplaatst: 21 april 2006 13:31 
Volgens mij komt het binnenfilter mee als je de benzinekraan loshaalt (uit mijn hoofd met een steeksleutel 17) TukTuk met een CX-blok? Is mij nooit opgevallen. Die dingen lopen toch op gas of zoiets?

Schrijver jthole
Gast 
#8 | Geplaatst: 21 april 2006 13:57 
De 'brommertjes' in Thailand zijn pocket rockets, pas op ! Met die lichte mannetjes acceleren ze sneller als mijn CX en zelfs met mijn lichtere XL600R heb ik moeite ze bij te houden (ik ben zelf wel 110 kg..). Er worden hier veel CX/GL blokken gebruikt in drie wielige tuktuks ( een soort 'trike' taxi voor 1-2 personen). De blokken worden samen met andere gedemonteerde onderdelen per container load uit Japan ingevoerd. De meeste zijn dan ook 400cc.

Dat vraagt om een foto! :-)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 april 2006 14:38 
Inderdaad! Graag een foto van tuktuk met CX blok!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver edward
Gast 
#10 | Geplaatst: 21 april 2006 15:36 
Jongens, help onze reiziger nog even aan wat info over "vol gas" geven, anders heeft ie tegen die pocket rockets helemaal geen kans meer.

Groet en succes,
Edward

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 21 april 2006 16:40 
Ok, als je de zoekfunctie van het prikbord gebruikt, kom je wel het e.e.a. tegen. Misschien heb je geluk, zoals bij Arno's Custom. Of met deze tips, en hier nog meer tips,
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver snijdbc1
Gast 
#12 | Geplaatst: 9 mei 2006 10:13 
Mensen, bedankt voor all reacties. Ik zal proberen mijn camera in de aanslag te houden wanneer ik weer eens een CX powered tuk-tuk zie. Dit zijn trouwens niet de bekende Bangkok tuk-tuks, die inderdaad op gas lopen en tweetakt motoren hebben. De trikes waar ik het over heb zijn 'custom built' in de landelijke gebieden. Ze gebruiken meestal 100 cc Honda blokjes, maar sommigen dus grotere motoren, en de voortrein van een motor. De achterkant is een zelf gebouwd personenbankje met kap erover. De inventiviteit van de Thais kent geen grenzen ! En aangezien er niet echt op voertuigen gecontroleerd wordt kan in feite alles.

Wat betreft mijn inhoud probleem, de eerste stappen die ik ga doen;
-bougies vervangen (kan iemand mij een NGK nummer voor high tech bougies, due niet de DPR8EA-L, voor de CX verstrekken ?)
-bougiekapen vervangen (ik hoop dat ik die in Singapore kan krijgen bij de Honda dealer)
-kleppen stellen
Later meer.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 mei 2006 11:54 
Het nummer van de NGK Iridium bougie is: DR8EIX. Succes met het zoeken naar bougiekappen, ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Hier in Nederland zijn ze niet meer te krijgen.

Enne .... ik hou je aan je belofte wat betreft die tuktuk met CX blok.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 mei 2006 12:14 | Aangepast door: Floris 
Naast Tank Cure zijn er ook nog:
- Petseal Ultra Tank Sealant
- Kreem Fuel Tank Liner

Laatstgenoemde is internationaal verkrijgbaar. Alledrie werken ze hetzelfde (op basis van 2 componenten).

Samengevat:
- Demonteer de benzinedop, het kraantje en het 8 cm lange binnenfilter van de tank. Het binnenfilter is lastig eruit te peuteren, ik kreeg het voor elkaar met een linksdraaiende tap.
- Prop een op maat gesneden kurk o.i.d. op de plaats van de benzinekraan en plak de opening van de dop af met ducktape.
- Pak de tank in plastic om het te beschermen, want het spul is zeer agressief.
- Doe het spul erin en laat de tank een kwartier draaien & kantelen om het goed te verdelen.
- Tot slot 3 dagen laten harden en klaar is Kees: nooit meer problemen met roest.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver snijdbc1
Gast 
#15 | Geplaatst: 10 mei 2006 03:48 
Floris, bedankt voor all suggesties. IK ga proberen een van de tank sealing compounds te vinden. Nog een vraagje over de iridium bougies. Wat is daar het voordeel van ? Betere vonk, langere levensduur of beiden ?
Ik houd de tuk-tuk-CX in gedachten maar het wordt een kwestie van 'to be at the right place at the right time' !

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 roestende tank

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven