Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hij start niet meer!!!

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver edward
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 april 2006 10:42 
Goedemorgen,

Ik wilde vanochtend op de CX naar m'n werk maar hij deed helemaal niks. De startmotor gaf geen krimp. Lampjes branden, maar bij het indrukken van de startknop nam de lichtsterkte behoorlijk af en hoorde ik alleen een kleine tik. Typisch geval van een lege accu, zo lijkt het. Terwijl ik zaterdag nog volop gereden heb (met Floris en Coen).

Overigens, zaterdag heb ik eerst de accu leeggestart en de motor pas m.b.v. startkabels aan de praat gekregen. Ik ben dus met een nagenoeg lege accu vertrokken. Ik denk zeker te weten dat de accu niet meer oplaadt.

Ik heb de volgende vragen:
- Klopt mijn vermoeden?
- Wat moet ik doen?
- Hoe kan ik zaterdag met een lege accu nog 80 km gereden hebben? De motor heeft toch stroom nodig om te vonken of haalt ie die ergens anders vandaan? En tussentijds herstarten was zaterdag ook geen probleem.

Edward (die blij is dat z'n Electra wel gewoon start)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 april 2006 11:29 | Aangepast door: Hans 
De ontstekingsspanning haalt de CX van de dynamostator (CDI principe).
De accu is nodig voor de startmotor en deels voor de verlichting.
Dat merk je als de hoofdzekering is doorgebrand (meestal door oxidatie) dan blijft de motor gewoon lopen en bijv de temperatuurmeter valt uit. Je kunt de zekering om e.e.a. te testen best even tijdelijk overbruggen met bijv een paperclip.

In jouw geval denk ik aan:
- te hoge interne weerstand startmotor (vervuild)
- defect startrelais
- een hoofdzekering die op zijn eind loopt / is doorgebrand (dat ding bestaat uit een aluminium stripje en op gegeven moment wordt dat zo week/slecht dat de stroom er niet meer door heen gaat)
- defect contactslot.
- slecht massacontact
- defecte accu

Succes en laat ons weten wat het was.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver startweer
Gast 
#3 | Geplaatst: 20 april 2006 11:30 
Edward, gelukkig dat de H... het doet! Ik hoop dat je je CX weer heel snel aan de praat hebt.

Bij mij was het probleem één keer de beruchte rode schakelaar, die niet in het midden stond, en één keer stond ie niet in vrij, maar in de versnelling.

Gea (die ervan overtuigd is dat Edward deze beginnersfouten niet meer maakt)

Schrijver edward
Gast 
#4 | Geplaatst: 20 april 2006 11:53 
Hans, dank voor je reaktie, weer wat geleerd. Ik loop alles wel na, in elk geval die zekering. Als ik 'm met startkabels weer aan de praat krijg vallen een hoop van jouw streepjes af, nietwaar? Dan blijft alleen een defecte accu over. Jij denkt dus niet dat ik een stator/dynamo-probleem heb?

Gea, die rode-knop-vergissing heb ik ook ooit gemaakt (wie niet??). Maar dan tolt nog wel je startmotor rond en dat kreeg ik vanochtend helaas niet voor elkaar.

Wordt vervolgd,
Edward (die blij is met zoveel kennis binnen de club)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 april 2006 12:15 
Voor zover ik jouw 'probleem' op afstand kan beoordelen heb je geen statorprobleem.
Een autoaccu is veel sterker dan die van de motorfiets; dus als de CX met de startkabels wel start en met de eigen accu niet, kan het toch nog zijn dat de startmotor op zijn laatste beentjes loopt
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver edward
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 april 2006 12:27 
De startmotor. Dat klinkt logisch en herkenbaar. Hij heeft (als ie een tijdje heeft stilgestaan) wel vaker moeite om 'm rond te krijgen. Ik heb altijd gedacht dat dat aan de accu lag, omdat het vanaf de autoaccu wel ok ging.

Aan de andere kant, afgelopen weekend (na een winter stilstand) kreeg mijn halfvolle accuutje 'm best goed rond. Na het aftappen van de oude benzine sloeg ie zelfs op eigen kracht nog even aan. Daarna was de accu leeg en had hij auto-hulp nodig.

Hoe kom ik er met zekerheid achter dat de startmotor op z'n laatste beentjes loopt. En als ie kaduuk is, is ie dan eenvoudig te demonteren of moet het hele blok eruit?

Enfin, eerst maar even proberen wat mijn zoekactie oplevert. Dat zal pas zaterdag worden, denk ik.

Ik hou jullie op de hoogte.
Dank,
Edward

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 april 2006 12:41 
wordt vervolgd of gevolgd
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#8 | Geplaatst: 20 april 2006 13:13 
Je kunt de laadspanning van je accu meten deze moet 14,7 volt zijn dan kun je de drie gele draden doormeten die zijn voor de dynamo, kan zijn het regelkasje van wissel spanning naar gelijk spanning, de accu of de startmotor,

Groeten Arno

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 20 april 2006 13:24 
Een druppellader is zo gek dan nog niet.
Heb bij de laatste motorfiets-aanbiedingen bij de Lidl 3 van die dingen gekocht voor € 6,99 per stuk (2 voor continue gebruik, 1 op reserve).
En het grote voordeel van dìe uitvoering: ze kunnen ook 6V accu's (druppel)laden. Zo heb ik ook altijd een geladen accu voor mijn oldtimer motorfietsen (die staan vaak jaren stil in de garage).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 20 april 2006 13:29 
De startmotor is vrij eenvoudig te demonteren. Daarvoor hoeft het blok er niet onderuit.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver edward
Gast 
#11 | Geplaatst: 20 april 2006 15:49 
Die Lidl-druppellader heb ik ook. Daar heeft de bewuste accu een weekje of 2 aangehangen voordat ie zaterdag weer in de motor ging.

Schrijver gompie

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 20 april 2006 16:35 | Aangepast door: gompie 
Weet je zeker dat je per ongeluk niet de HD gepakt hebt...?

Hoe dan ook, je komt zaterdag toch zeker wel?

Klusserige groeten,
Dirk
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver puk
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 20 april 2006 16:40 
laat je batterij maar es doormeten , gegarandeerd dat ze geen spanning houd , vandaar ook dat als hij eens draait , hij de rest van de dag ook loopt , maar niet meer de dag nadien
( puk die ook wel iets wil zeggen)
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver coenox

Voorzitter 
#14 | Geplaatst: 20 april 2006 17:26 | Aangepast door: coenox 
Edward,

Mocht het de startmotor zijn: heb ik volgens mij nog liggen. Het blok moet er dan volgens mijn wel uit. Haal anders gewoon even een accu bij mij en kijk of het daar wel mee gaat. Het is tenslotte maar een paar honderd meter.

Hans,
Ik heb me laten vertellen dat die dingen van de Lidl geschikt zijn als lader, maar niet als drupplellader. Dat de accu dan de heet wordt.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 20 april 2006 18:33 
Ga dit even controlleren
wordt vervolgd ouwe-jan
en Gompie geen snelheids overtreding gemaakt
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hij start niet meer!!!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven