Remco,
kun je de koppeling wel gewoon bedienen/inknijpen als de motor uit is ?
Met wat je beschrijft lijkt het mij geen defect aan de bak, want die schakelt gewoon (in jouw geval ook zonder gebruik koppeling), dus zit ik te denken aan de koppeling zelf.
Vragen van mij:
- hoeveel km hebben de koppelingsplaten er op zitten
- is de koppeling een keer uit elkaar geweest.
Het kan zijn dat door normale slijtage bramen aan de koppelingskorf zijn ontstaan waardoor de drukplaten blijven haken. Dat hoeft slechts te gebeuren in 1 bepaalde stand en de drukstift kan de platen niet meer vrijdrukken. Ook kan de drukstift zelf versleten zijn en/of het hefboommechanisme voor de drukstift.
Reparaties aan de koppeling zijn simpel en zelf heel goed te doen.
Olie aftappen, afdekplaat voor de koppeling op het voorste motordeksel er af halen, en dan kun je het drukmechanisme dat daarin zit al controleren.
Opneemstuk voor het druklager demonteren, centrale moer losdraaien (hiervoor is wel een speciale sleutel die je ook zelf kunt maken van een 27 mm dopmoer vereist) en de hele koppeling (korf + platen) kan naar voren worden uitgenomen.
Inspectie van korf en platen (merk wel de volgorde van de platen) is nu mogelijk.
Montage in omgekeerde volgorde van demontage met nieuwe pakking voor het deksel.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.