Ik heb alleen RDW ervaring met het uitvoeren van een fiets wat natuurlijk veel makkelijker is maar als ik even uitga van de verplichte jaarlijkse engelse APK keuring van motorfietsen kan ik je wat betreft het tecnhnische uitgangspunt volgende adviseren wat sowieso belangrijk is voor je eigen veiligheid en waarschijnlijk eigenlijk al duidelijk is. Omdat de machine van uit een ander EU lidtstaat komt en je hebt alle belgische papieren erbij zul je niet te maken hebben met een type goedkeuring maar volgens mij alleen met het feit of dat de fiets wel veilig op de weg is.
allereerste punt is om te fiets netjes en in schone goed verzorgde staat aan te bieden. Controleer vooral het frame en de achterbrug op kritieke roest toestand.
de banden moeten genoeg profiel hebben. Remmen moeten goed werken en de remblokken moeten niet teveel versleten zijn alsmede de schijven. Verlichting en alle elektriek moet werken. Als er ergens een knopje zit moet het ergens voor bedoeld zijn en moet het werken. Claxon moet gemonteerd zijn en voldoen aan de eisen. (als ie luid genoeg toetert zal het wel goed zijn).
Zet de motor op de bok and controleer of er speling zit in de wiellagers voor en achter en ook de balhoofd lagers.
Voor en achtervering moet goed werken.
Het lijkt veel maar dit is in een half uurtje allemaal gedaan.
Dit zijn de dingen waar ik elk jaar op moet letten om mijn Silverwing door de Engelse APK keuring heen te krijgen maar het lijkt mij dat dit ook dingen zijn die ze bij de RDW eenmalig doen om er zeker van te zijn dat er geen gevaarlijek wrakken op de weg toegelaten worden.
Iemand die meer ervaring met de RDW heeft kan mischien wat beter informatie verstrekken en ik kan je iook adviseren om bij de RDQW te informeren wat deze keuring precies inhoudt. Mischien willen ze allen maar het frame nummer controleren tegen de documenten om er zeker van te zjin dat alles klopt en de fiets niet gestolen is.
Veel succes en als het gedaan is laat ons even weten waar ze eigenlijk precies naar gekeken hebben want dat kan anderen ook helpen bij eventueel invoeren.
Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.