Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Functie van een balanspot

 
Schrijver Peter_GL500
Gast 
#1 | Geplaatst: 1 mei 2006 22:28 
Ik vroeg mij af wat precies de functie is van de balanspot. Kan iemand mij helder uitleggen wat dat ding doet en wat er gebeurt als ik de uitlaatpijpen niet zou overbruggen of "balanceren". Scheelt dat motorvermogen?

Alvast bedankt voor de reacties,
Peter

Schrijver puk
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 mei 2006 22:55 
ja peter , als je niets veranderd aan de carbs , scheelt het ( minder dus)de functie van de balanspot is als volgt; als bvb de linkse cylinder zijn uitgaande slag heeft , bouwd deze heel eve ndruk op in de balanspot waardoor er een tegendruk ontstaat aan de rechtse uitlaatklep die een fraktie later zijn uitgaande slag heeft en alzo een tegendruk krijgt waardoor de uitlaatgassen niet TE snel worden afgevoerd en gelijktijdig de balanspot als bufferzone functioneerdom die druk wat constant te houden( wet van de traagheid van de gassen)dit alles is zodanig berekend en de carbs zijn er zodanig op afgesteld zodat je een aanneembaar vermogen hebt en toch geen te hoog benzine verbruik.
verander je toch de tegendruk van de uitlaat , dan zou ook de aanzuiging van vers mengsel moeten aangepast worden, maw de sproeiers zijn dan niet correct, dus ook het mengsel is dan niet optimaal voor de motor in deze gewijzigde situatie, gevolg , enkele pk verlies en een hoger brandstof verbruik, temeer ook omdat je als je een twee in één uitlaat monteerd de lengte van de uitlaatbuizen niet even lang zijn en er één cylinder iets harder zal werken dan de andere . het is erg belangrijk dat de uitlaatpijpen even lang zijn , om een symetrie te verkrijge ntussen de cylinders , kijk naar het voorbeeld van een spaggetie uitlaat , dat gekronkel van buizen is er niet voor het oog , maar dient er enkel voor dat de buislengten net even lang zijn;
zo, hopelijk een beetje begrijpelijk zullen er nog wel reacties volgen
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver edward
Gast 
#3 | Geplaatst: 2 mei 2006 00:16 
Inderdaad, als je je demping verandert moet je ook je sproeiers aanpassen. Als iemand wet welke diameter je sproeiers zonder pot moeten zijn ben je geholpen. Hoe dan ook, het is dus kiezen of delen. Ben benieuwd welke keuze je maakt.

Succes,
Edward

Schrijver puk
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 mei 2006 09:57 
Dat kan niemand edward , omdat het afhankelijk is , van de lengte en diameter van de buizen voor de demper , en ook van de gebruikte demper ( weerstand )de enige ( goede ) oplossing is de fiets op een vermogenbank laten plaatsen en via deze weg de motor optimaal af te stellen, vooruitgezien natuurlijk dat ze de juiste sproeiers in vooraad hebben voor de cx, maar zoals reeds gezegd is het moeilijk met twee verschillende lengten van uitlaatbuizen de beide cylinders mooi af te stellen, omdat ze onder verschillende omstandigheden werken!
de beste raad
"" hou het origineel, dan heb je de minste pannes en het meeste rijplezier met een redelijk laag verbruik""
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver MIOB
Gast 
#5 | Geplaatst: 2 mei 2006 10:15 
En als je zelfnou gewoon een buisje last tussen de twee uitlaten? Of is dat te simpel gedacht?

Schrijver Peter_GL500
Gast 
#6 | Geplaatst: 2 mei 2006 10:27 
De lengtes van de buizen lijkt mij geen enkel probleem als de balanspot wordt overbrugt met twee rechte pijpen. Daarnaast zou je tussen deze pijpen een dwarsverbinding kunnen maken die de functie van de balanspot opvangt.

Ik zou het liefst ook gaan voor de orginele balanspot, maar waar vind ik die?

Schrijver Peter_GL500
Gast 
#7 | Geplaatst: 2 mei 2006 10:30 
@ MIOB

Ik had je bericht nog niet gelezen, maar dit lijkt mij dus ook een oplossing. Eventueel kun je er nog voor zorgen dat het volume van de "dwarspijp" gelijk is aan het volmue van de balanspot, om op die manieer het orgineel het dichtst te benaderen.

Schrijver puk
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 mei 2006 11:05 
voila, probleem opgelost
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver Anoniem
Gast 
#9 | Geplaatst: 2 mei 2006 19:07 
ik heb geen balancepot aan mijn cx
niets is verandren met de zg cilend.
en ga ook goed
dus weet ik niet waar het problem is

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Functie van een balanspot

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven