ja peter , als je niets veranderd aan de carbs , scheelt het ( minder dus)de functie van de balanspot is als volgt; als bvb de linkse cylinder zijn uitgaande slag heeft , bouwd deze heel eve ndruk op in de balanspot waardoor er een tegendruk ontstaat aan de rechtse uitlaatklep die een fraktie later zijn uitgaande slag heeft en alzo een tegendruk krijgt waardoor de uitlaatgassen niet TE snel worden afgevoerd en gelijktijdig de balanspot als bufferzone functioneerdom die druk wat constant te houden( wet van de traagheid van de gassen)dit alles is zodanig berekend en de carbs zijn er zodanig op afgesteld zodat je een aanneembaar vermogen hebt en toch geen te hoog benzine verbruik.
verander je toch de tegendruk van de uitlaat , dan zou ook de aanzuiging van vers mengsel moeten aangepast worden, maw de sproeiers zijn dan niet correct, dus ook het mengsel is dan niet optimaal voor de motor in deze gewijzigde situatie, gevolg , enkele pk verlies en een hoger brandstof verbruik, temeer ook omdat je als je een twee in één uitlaat monteerd de lengte van de uitlaatbuizen niet even lang zijn en er één cylinder iets harder zal werken dan de andere . het is erg belangrijk dat de uitlaatpijpen even lang zijn , om een symetrie te verkrijge ntussen de cylinders , kijk naar het voorbeeld van een spaggetie uitlaat , dat gekronkel van buizen is er niet voor het oog , maar dient er enkel voor dat de buislengten net even lang zijn;
zo, hopelijk een beetje begrijpelijk zullen er nog wel reacties volgen
alles wat je zelf doet doe je meestal beter