Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

bout ventilator

Schrijver Koen
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 mei 2006 21:04 
Hallo,

De ventilateur heeft speling. Volgens mij is de bout weg! Weet iemand wat voor type bout en ring er in hoort te zitten?

De bout zal er niet voor niets zitten, maar volgens mij is hij al een hele tijd weg...

alvast dank,

groet Koen

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 3 mei 2006 21:29 
De ventilator zelf kan ook gescheurd zijn, waardoor die niet meer vast op de as zit. Heb ik al eens meegemaakt.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver terry

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 mei 2006 23:09 
Beste Koen,

om dit alvast te controleren hoef je wel je radiator eraf te nemen en dit na te kijken. Volgens ... is een vage omschrijving hoe je dit opgemerkt hebt.
Tikkend of kloppend geluid kan ook andere oorzaken hebben,zoals de nokkenasketting.
Het kan zijn dat er scheurtjes in de kern van de ventilator zijn, en die dan niet goed meer vastklemt op de as, kijk even na of de bout er nog zit en we geven je meer raad.

PS. Plaats bij je gegevens ook wat meer info waar we je kunnen bereiken.

Succes

Terry

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 mei 2006 23:31 
Meestal is het metalen hart van de ventilator losgekomen van de kunststof vinnen. Klinkt inderdaad als een metalig, kloppend, geluid (erg duur...). Remedie: vervangen door een deugdelijk exemplaar.
Het metalen hart zit met een bout op het tapse uiteinde van de nokkenas bevestigd. Om hem los te krijgen kun je de vooras van je CX er in draaien, i.p.v. de bout. Zodoende komt de ventilatotor los van de as. Een paar strategische tikken met een kunststof hamer doet het proces versnellen.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Koen
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 mei 2006 10:56 
Allereerst dank voor de reacties,

Het geluid ontstaat pas wanneer de ventilateur aanslaat. Beetje een rammelend geluid.

Ik heb de drie bouten losgemaakt en wanneer ik er tussendoor kijk zie ik geen bout zitten. Volgens een foto in het handboek zou dat wel zo moeten zijn..

groet Koen

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 mei 2006 19:32 
maak even een foto dan kunnen wij meer vertellen,de koelventilator draaid altijd mee bij een cx motor dus daarom deze vraag
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 mei 2006 00:22 
Ik begrijp nu dat je dus een 650 met elektrische ventilator hebt. Dan gaat mijn verhaal niet op. Dat is bedoelt voor de 500's met de ventilator op de nokkenas.
Wat de oorzaak dan wel is? Tja, gewoon goed kijken! Je schreef dat het geluid begint als de ventilator aanslaat. Is er dus iets los getrild, of ontbreekt er een bevestiging. Loopt de ventilator aan tegen het huis?
Allemaal vragen! Laat weten als je het antwoord gevonden hebt.
Suc6, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 mei 2006 08:33 
Roelof onze lid heeft een CX500
uit het jaar 24-03-1978
Dus Koen als mokkummer krijg je van mij altijd het goede antwoord als je vragen steld
ouwe-jan die zijn geboorte plaats af en toe mist
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 bout ventilator

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven