Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Elektroden bougies verkleind

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 mei 2006 15:10 
Hallo,

De stator loopt op z'n eind - stoten/haperen bij 6.000 toeren en snel accelereren. Ik heb nu de afstand tussen de elektroden van de bougies verkleind naar 0,4. Loopt weer als een trein, maar hoe lang gaat dat goed? Wie heeft daar ervaring mee?

Groet Marcel

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#2 | Geplaatst: 4 mei 2006 16:07 
Gewoon nieuwe Bougies kopen ik had het zelfde probleem.

Stond ook raar te kijken toen het euvel voorbij is.

Groeten Arno

P.s. nieuwe bougie kost 7,90 euro

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 mei 2006 18:47 | Aangepast door: Floris 
Heb je de stator doorgemeten? Als de waardes buiten tolerantie liggen dan is het verkleinen van de electroden afstand inderdaad een korte termijn oplossing. Deze test van de stator geldt alleen voor een CX met CDI ontsteking en het gaat als volgt.

Onder het zadel zitten drie stekkerblokken. Haal het middelste en het achterste stekkerblok los en test met een multimeter de weerstand tussen de onderstaande draden. De pennen van de multimeter moet je op de ‘mannetjes’ van de stekkers zetten. De meting moet tussen de aangegeven waardes liggen. Bij deze test staat de motor stil.

tussen wit en blauw: 77 – 95 Ω
tussen wit en groen: 387 – 473 Ω
tussen blauw en groen: 464 – 568 Ω

tussen oranje en groen: 95 – 116 Ω
tussen lichtblauw en groen: 95 – 116 Ω
tussen oranje-rood en groen: 81 – 99 Ω
tussen lichtblauw-rood en groen: 81 – 99 Ω
tussen oranje-wit en groen: 185 – 225 Ω
tussen lichtblauw-wit en groen: 185 – 225 Ω

Test vervolgens de wisselspanning op het achterste stekkerblok. Bij deze test laat je de startmotor ronddraaien. Het voorste en middelste stekkerblok zijn aangesloten (omdat het achterste stekkerblok losligt zal de motor niet aanslaan). De zwarte pen van de multimeter zet je op de massa (=minpool van de accu of een blankmetalen deel van het frame). Op het ‘mannetje’ van de witte draad moet je een minimum van 90 Volt meten, bij de blauwe een minimum van 100 Volt.

wit: minimaal 90 V
blauw: minimaal 100 V

(bron: http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/stator
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 mei 2006 19:17 
bron werkt niet
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 mei 2006 20:07 
Floris bedankt.
Ik ga nu twee dingen doen:
1. Toch voor de zekerheid nieuwe bougies kopen (zijn er over een paar duizend km toch aan toe).
2. Helpt dat niet, dan ga ik de boel doormeten zoals jij hebt aangegeven.

Wat betekent overigens 'een korte termijn oplossing'? Beter gezegd: wat is 'kort' in dit verband?

Ouwe Jan, bij mij werkt de bron wel hoor.

Groet Marcel

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 mei 2006 20:22 
OJ had gelijk ik had de bron verkeerd gekopieerd.

Nieuwe bougies proberen is natuurlijk OK, maar als de stator op weg is naar z'n einde dan helpt niets anders dan vervanging.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 mei 2006 22:17 
En als laatste werkt tijdelijk altijd de 'white-wire-fix' nog .
Maar uiteindelijk zal altijd de stator zijn laatste adem uitblazen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#8 | Geplaatst: 6 mei 2006 15:31 
Arno, je had gelijk. Inderdaad de bougies! Nieuwe erin: lopen als een trein. Toch zaten de vorige er nog geen 10.000 km in (7.500 om precies te zijn).

Dus is mijn vraag:
Hoe lang doet de gemiddelde CX'rijder eigenlijk met een paar bougies?

Groet Marcel

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 mei 2006 17:10 
marcel wat voor kleur hadden de bogie`s die er uit kwamen
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 mei 2006 23:14 
Bedankt dat je mijn raad op gevolgd hebt,

Ps hoe duur waren jou Bougies?

Groeten Arno

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#11 | Geplaatst: 7 mei 2006 14:10 
Ouwe Jan, de bougies waren zwart. Nu (de nieuwe dus) zijn mooi grijs/bruin.

Arno, de NGK bougies kosten 4 euro 45 per stuk.

Blijft mijn vraag: hoe lang doet de gemiddelde CX-rijder met een setje bougies? En is de levensduur wellicht afhankelijk van het merk?

Groet Marcel

Schrijver Floris
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 7 mei 2006 19:48 
De bougies moet je bij een kleine beurt (6.000 km) controleren en schoonmaken en bij een grote beurt (12.000 km) vervangen. Zie het onderhoudsschema.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#13 | Geplaatst: 18 mei 2006 10:25 
Wat zoekwerk op de site leerde me dat de beste bougies voor de CX500 de NGK DR8ES-L zijn (heb ik gekocht - lopen als een speer!). De bougies die kapot waren, zijn van het type DENSO X24ESR-U. Volgens mij heb ik die destijds bij Motoport in Zelhem gekocht, en die kijken altijd in een groot boek welk type ik moet hebben. Hebben ze me de verkeerde gegeven, of kan de DENSO ook?
Groet Marcel

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#14 | Geplaatst: 18 mei 2006 10:45 
De motoerzaak in Hengelo Motorpot heeft nog een oud boekje liggen en die zegt gewoon de DR8ES-L in doen en geen andere..

Schrijver MAST

Moderator 
#15 | Geplaatst: 18 mei 2006 11:24 
De Denso zou ook goed moeten zijn, althans als je deze site bekijkt.
Groet,Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Elektroden bougies verkleind

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven