Heb je de stator doorgemeten? Als de waardes buiten tolerantie liggen dan is het verkleinen van de electroden afstand inderdaad een korte termijn oplossing. Deze test van de stator geldt alleen voor een CX met CDI ontsteking en het gaat als volgt.
Onder het zadel zitten drie stekkerblokken. Haal het middelste en het achterste stekkerblok los en test met een multimeter de weerstand tussen de onderstaande draden. De pennen van de multimeter moet je op de ‘mannetjes’ van de stekkers zetten. De meting moet tussen de aangegeven waardes liggen. Bij deze test staat de motor stil.
tussen wit en blauw: 77 – 95 Ω
tussen wit en groen: 387 – 473 Ω
tussen blauw en groen: 464 – 568 Ω
tussen oranje en groen: 95 – 116 Ω
tussen lichtblauw en groen: 95 – 116 Ω
tussen oranje-rood en groen: 81 – 99 Ω
tussen lichtblauw-rood en groen: 81 – 99 Ω
tussen oranje-wit en groen: 185 – 225 Ω
tussen lichtblauw-wit en groen: 185 – 225 Ω
Test vervolgens de wisselspanning op het achterste stekkerblok. Bij deze test laat je de startmotor ronddraaien. Het voorste en middelste stekkerblok zijn aangesloten (omdat het achterste stekkerblok losligt zal de motor niet aanslaan). De zwarte pen van de multimeter zet je op de massa (=minpool van de accu of een blankmetalen deel van het frame). Op het ‘mannetje’ van de witte draad moet je een minimum van 90 Volt meten, bij de blauwe een minimum van 100 Volt.
wit: minimaal 90 V
blauw: minimaal 100 V
(bron:
http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/statorOnly a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.