Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

hoofdzekering doorgeslagen

 
Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 mei 2006 21:11 
Vanochtend heb ik een paar uur op m'n CX500 gereden. Na de luchpauze zette ik het contact aan en alles bleef dood. Hoofdzekering (20A) opgezocht en die was doorgebrand. Voordat ik een nieuwe zekering erin zet wil ik natuurlijk graag weten waarom hij is doorgebrand.

De kabelboom is onbeschadigd en loopt nergens knel. Het contactslot heb ik uitgebouwd en doorgemeten, ook dat was in orde. De draden van het contactslot naar de stekkers achteraan heb ik doorgemeten. De twee 10A zekeringen zijn in orde.

Electriciteitsproblemen zijn lastig op te sporen, want er kunnen vele oorzaken zijn. Morgen wordt het opnieuw mooi weer en wil ik weer kunnen rijden. Wie heeft een tip voor mij?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver rupert
Gast 
#2 | Geplaatst: 6 mei 2006 21:17 | Aangepast door: rupert 
Floris,

Zet in de plaats van de hoofdzekering een lamp van 20 of 40 Watt. Zolang die fel brandt is er ergens een kortsluiting. Maak de 2 zekeringen los. Zoek zo verder. Bij mij was het vandaag de 7 V spanningsregelaar die een zekering deed doorslaan. Ik heb het met mijn "lamp-truuk" vrij snel gevonden. Loskoppelen tot de lamp niet meer brandt, dan heb je het stuk met de sluiting gevonden ! Sukses

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 mei 2006 21:57 | Aangepast door: ouwe_jan 
Floris je weet wat ik je verteld hebt,nu nog het volgende haal de stekker die boven de hoofdzekering er af meet daarna met ohm meter de twee voorste draden appart op massa en contact slot uit en aan bij sluiting geeft de ohm meter niets aan,want een van de twee is voor het contact slot rood en de rood/witten is voor de regulator van de dynamo
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 mei 2006 23:34 | Aangepast door: Hans 
Die zekering is gemaakt van pisbakkenaluminium.
Corrodeert met de tijd verschrikkelijk, geeft een hoge weerstand (oorzaak van vele startproblemen ??) en wordt 'week' en bros en breekt gemakkelijk.
De slijtage van ouderdom maakt dat dat die alu-strip het begeeft; vaak is het geen kortsluiting oid.
dus gewoon een nieuwe monteren of even (als het onderweg gebeurt) overbruggen met een stripje ijzer.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 7 mei 2006 10:30 
wat Hans zegt klopte bij mij ook.
terwijl de zekering 'heel'leek, was de corrosie zo hevig dat er geen contact mogelijk was.
gewoon vervangen.(nadat ik wel eerst op kortsluiting heb gecontroleerd)

Schrijver ben bons

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 mei 2006 10:40 
Het komt over een met het geen wat ik gehad heb eerst lekker rijden even stoppen 5 min later willen starten en niets gebeurd er.Zoeken en ja hoor zekering defect nieuwe er in en rijden en nergens sluiting gewoon versleten zekering.

Ben

Schrijver rupert
Gast 
#7 | Geplaatst: 7 mei 2006 15:13 
Klopt helemaal. Heb die van mij ook vervangen door een standaard auto zekering.
Rupert

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 mei 2006 20:10 
Vanochtend heb ik eerst een zogenaamde gloeizekering gemaakt (zie ook de beschrijving van Rupert): neem een kapotte zekering en soldeer daar twee draden aan en sluit die aan op een 12V55W lamp. Als je deze gloeizekering op de plaats van de hoofdzekering zet en de lamp gaat fel branden, dan is er iets mis. Je moet dan net zolang doorzoeken totdat de lamp zwak gaat branden, want dat betekent dat er een normale stroom door de zekeringkast heenloopt.

Ik heb me werkelijk sufgezocht. Kabelboom, koplamp, remlicht, knippers, claxon, noem het maar op. Een heleboel verdachte punten heb ik verbeterd, opnieuw gesoldeerd of geisoleerd. Mijn CX (de Drommedaris) is qua electriek zwaar verbouwd dus dat maakte het zoeken er niet eenvoudiger op. Na ruim 4 uur vond ik de uiteindelijke oorzaak: het fittinkje van een controlelampje maakte inwendig kortsluiting. Twee veertjes die tegen elkaar aandrukten als je het lampje erin schroefde, en dat was dus de boosdoener.

Rupert en Ouwe-Jan, bedankt voor de tips.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver rupert
Gast 
#9 | Geplaatst: 9 mei 2006 19:37 
Waaw, vind het maar ! ! !

Schrijver edward
Gast 
#10 | Geplaatst: 11 mei 2006 20:00 
Zoals ik al dacht...kortsluiting...

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 hoofdzekering doorgeslagen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven