Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

rook

 
Schrijver CorBos
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 mei 2006 20:19 
wat doe ik toch fout...
wat zie ik over het hoofd...
ik heb al een tijd last van het stevig roken van mijn gl 650 silverwing en heb op vele aanraden de koppakking en de kleppenpakingen vervangen...het was goed...
tot ik laatst over de snelweg reed met een gangetje van zo'n 110 olielampje gaat branden, roken als ... uit.
stop maar weer wat nu dan wat kan dat zijn. al moet het hele blok uit elkaar ik zal het vinden. maar wat? wat moet ik vinden, wie weet raad?
groet'n uut grun'n Cor Bos

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 mei 2006 20:58 
olielampje aan : betekend op dat moment oliedruk weg , is geen smering, is vastlopende lagers.

Of kabelboom, oliedruk
zenderschade.

waar rook? uit uitlaat? koppakking defect.uit luchtfilter? carterontluchting , rook komt uit de carter van vastlopen lagers. kabelboom ? in brand?

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 mei 2006 22:15 | Aangepast door: Hans 
Inderdaad als het olielampje gaat branden betekent dat dat de oliedruk te laag is / is weggevallen.
Uitzonderingen daargelaten dat de fout zit in de oliedruksensor / bekabeling (bijv massasluitng) levert de oliepomp onvoldoende druk.
Dat kan een aantal oorzaken hebben:
- pomp zelf (de plungers) versleten
- vervuiling voor de zeef van de oliepomp (kan onvoldoende olie aanzuigen)
- te laag oliepeil
- schuimende olie (door bijv te hoog oliepeil)
- ketting oliepomp gebroken (maar dan heb je helemaal geen druk meer)

Ik neem aan dat bij stationair toerental het oliedruklampje wel uitgaat ?
Zo ja dan is er gerede kans dat de oliepomp wel de benodigde druk levert maar dat de lagerschalen van de krukas ( de zgn. bigends) de druk niet kunnen vasthouden of opbouwen. Daardor gaat het lampje bij hogere toerentallen branden.
Je kunt 2 dingen doen:
-doorrijden tot een vastloper (is dus af te raden) of
- blok uit elkaar en zoeken naar de oorzaak (waarbij ik adviseer om de drijfstanglagerschalen te controleren op zichtbare slijtage -vreetsporen- of lagerschaaldikte). Als je geluk hebt is de krukas zelf nog buitn schot gebleven kun je met nieuwe lagerschalen de zaak weer rijdbaar maken.

Voor het roken op zich heb ik geen direct aanwijsbare oorzaak. Wel er van uitgaande dat je de koppakkingen goed hebt gemonteerd (en hopenlijk de originele Honda pakkingen hebt gebruikt; die hoef je nl niet na te trekken en bestaan uit klingerit en niet uit papier zoals de meeste after market pakkingen). Ook de klepgeleiders 9de zgn klepseals) zijn bij heftig roken verdacht net als verslten of vastgebakken zuigerveren dan wel versleten cylinderboringen.

Ook hier mijn advies; haal het blok uit elkaar en zoek naar de oorzaak. Verder rijden met al deze door jou aangegeven onzekerheden is nutteloos.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver puk
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 mei 2006 14:56 
maar voor je begint te demonteren , kijk eerst het olie niveau na, is dat ok , dan laat je deze maar af en demonteer de oliefilter en inspecteer deze of hij al dan niet dichtgeslibt is door slijtdeeltjes , zoja, dan is het best mogelijk dat idd je bigends eraan zijn, maar dat zie je in het filter.wat je ook niet vertelde is de kleur van je "rook", is deze wit , dan wijst het alweer op een koppakking , is deze blauwachtig , dan is het zeker olie die de verbrandingskamer passeert.
aangezien je vertelt dat de koppakking er al is aangeweest is het goed mogelijk dat de motor overhit is geweest en in dat geval hebbe nde big ends wel wat afgekregen en dan za ldemonteren van het blok wel noodzakelijk zijn , maar chek eerst de simpele dingen, demonteren kun je alsnog dan.
verder rijden ZEKER niet doen
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver CorBos
Gast 
#5 | Geplaatst: 16 mei 2006 15:12 
Pfffffff...
nou in ieder geval bedankt tot zo ver en ik zal mijn garagebox maar weer gaan uitvegen opdat ik weer alle onderdelen mooi uitgestald kan leggen na demontage.
aan de slag maar weer dan...

groetn uut grun"n Cor Bos

Schrijver CorBos
Gast 
#6 | Geplaatst: 16 mei 2006 15:15 
Te koop, zeer goede silverwing...
ha ha ha geintje, nee ik ga hem toch proberen helemaal goed te krijgen maar het valt mij eerlijk wel een beetje tegen allemaal...

Cor

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 rook

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven