Inderdaad als het olielampje gaat branden betekent dat dat de oliedruk te laag is / is weggevallen.
Uitzonderingen daargelaten dat de fout zit in de oliedruksensor / bekabeling (bijv massasluitng) levert de oliepomp onvoldoende druk.
Dat kan een aantal oorzaken hebben:
- pomp zelf (de plungers) versleten
- vervuiling voor de zeef van de oliepomp (kan onvoldoende olie aanzuigen)
- te laag oliepeil
- schuimende olie (door bijv te hoog oliepeil)
- ketting oliepomp gebroken (maar dan heb je helemaal geen druk meer)
Ik neem aan dat bij stationair toerental het oliedruklampje wel uitgaat ?
Zo ja dan is er gerede kans dat de oliepomp wel de benodigde druk levert maar dat de lagerschalen van de krukas ( de zgn. bigends) de druk niet kunnen vasthouden of opbouwen. Daardor gaat het lampje bij hogere toerentallen branden.
Je kunt 2 dingen doen:
-doorrijden tot een vastloper (is dus af te raden) of
- blok uit elkaar en zoeken naar de oorzaak (waarbij ik adviseer om de drijfstanglagerschalen te controleren op zichtbare slijtage -vreetsporen- of lagerschaaldikte). Als je geluk hebt is de krukas zelf nog buitn schot gebleven kun je met nieuwe lagerschalen de zaak weer rijdbaar maken.
Voor het roken op zich heb ik geen direct aanwijsbare oorzaak. Wel er van uitgaande dat je de koppakkingen goed hebt gemonteerd (en hopenlijk de originele Honda pakkingen hebt gebruikt; die hoef je nl niet na te trekken en bestaan uit klingerit en niet uit papier zoals de meeste after market pakkingen). Ook de klepgeleiders 9de zgn klepseals) zijn bij heftig roken verdacht net als verslten of vastgebakken zuigerveren dan wel versleten cylinderboringen.
Ook hier mijn advies; haal het blok uit elkaar en zoek naar de oorzaak. Verder rijden met al deze door jou aangegeven onzekerheden is nutteloos.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.