Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

ehbo voor de motor

 
Schrijver puk
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 mei 2006 11:02 
een veelvoorkomend euvel bij het begin van het seizoen, slecht of niet startende cx , slecht draaien enz....
voordat er weer gesloopt wordt en een hoop ergernis optreed, hou eerst even voor ogen;zeker voor de mensen die niet alle dagen in hun garage duiken !
er zijn maar drie dingen nodig om een motor te doen draaien;
compressie
ontsteking
brandstof/lucht mengsel
dit is de basis voor iedere brandstof motor
als je cx vorig jaar goed draaide en er geen problemen mee had , en nu " wil" ie niet , dan gaat er zeker niet door de sneeuwmannetjes een en ander stuk gegaan zijn , maar dient er onderhoud te gebeuren
ik hou het enkel bij de hoogstnoodzakelijke motor onderhoud en niet van de complete motorfiets , mischien willen anderen er iets aan toe voegen om het compleet te maken,
jaarlijks , zeker de olie verversen , samen met de olie filter, als je veel houd van je motorfiets , dan dep je even een vingertop in de aflaatolie en wrijf een drupje oude olie tussen jou vingers , dat moet glijden en niet stroefelen, test ook effe met nieuwe olie en je voelt het verschil.
bij de olie filter ook even hetzelfde om te chekken of er niet overmatig veel sleet deeltjes aanwezig zijn( kan wijzen op pannes in de toekomst)
luchtfilter dient ook geinspecteerd te worden, een vuile zal je een meer verbruik opleveren , waarbij de meerprijs aan benzine de aankoop van een nieuwe filter overtreft , dus niet op bezuinigen.
de kaarsen , zoals al eerder in andere items gezegd, vervang ze minstens één maal per jaar, als controle , draai de bougie uit zijn zitting , steek de kop er terug op en zorg voor massa qluiting tegen het motorblok, e nstart even, de vonk hoort mooi blauw te zijn en dient tussen de twee punten te komen , niet aan de zijkant , geeft je klaars een andere kleur , wit bvb, dan dooft ze zodra ze onder druk staat, is ze rood , dan is de kaars sterk vervuilt , door bvb verbrande olieresten.
Als het ontstekings tijdstip juist stond vorig jaar , neem maar aan dat die nog juist staat , want die veranderd niet van zijn eigen.
de carburators;
ook deze zijn vrij goed gebouwd en ze gaan hun eigen niet zomaar op één seizoen ontregelen , als je er een gewente van maakt , voor de winter deze leeg te laten lopen of bij het begin van het seizoen ze eens " aflaat", zouden ze ook fris moeten zijn,
je hoeft echt geen handige harry te zijn om deze dingen zelf te doen, zelfs voor de dames makkelijk doen baar en is een basis, die al veelellende voorkomt , ik had het bewust niet over afstelgegevens van bvb kleppen carbs enz.... om het als basis te houden , waar menig leek al veel aan heeft en hopelijk voorkomt dat motorblokken gesloopt worden( jammer) omdat er basis elementen over het hoofd gezien worden.
groetjes puk
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 mei 2006 11:12 
Klopt helemaal wat je schrijft; alles wat een verbrandingsmotor nodig heeft is compressie, benzine/lucht mengsel en een vonk. En periodiek onderhoud is nog altijd de beste garantie voor storingsvrij lopen.

Even van mijn kant nog een toevoeging; als je toch jaarlijks olie ververst doe het dan voorafgaand aan de stalling. Dan ben je gedurende de stilstand in ieder geval veel van de zuren in de oude olie 'kwijt'.
En misschien nog wel belangrijker vervang de standaard olieaftapplug door een magnetische. Dat zorgt er voor dat alle slijpsel dat normaal altijd wel in de olie rondzweeft op 1 plaats wordt geconcentreerd en niet mee vrij kan zweven door het hele smeersysteem.
En gelukkig voor de CX is het ontstekingstijdstip niet af te stellen; dat staat altijd goed en als er geen vonk is zit er ergens in het systeem een mechanische/elektronisch defect.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#3 | Geplaatst: 17 mei 2006 11:56 
Hans,

In die magnetische aftapplug ben ik erg geinteresseerd. Hoe kom ik daaraan, of maak je die zelf?

Groet Marcel

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 17 mei 2006 13:02 | Aangepast door: MAST 
OA te koop bij Louis.de , maar volgens mij ook bij Motozoom of Roukama.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 mei 2006 15:35 | Aangepast door: Hans 
Motorzoom-link direct naar de magnetische aftapplug:

zie hiervoor mijn onderstaand bericht(deze link klopte nl niet)
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 mei 2006 16:14 | Aangepast door: Hans 
Oops,
een foute link. Bij deze de goede:

http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?bestelnummer=10002912& CFID=246368&CFTOKEN=16120919&jsessionid=2c30317684114787312079 0

Als je bij "Laatst bekeken producten" op de knop 'meer' drukt zie je meer nuttige zaken voor de CX
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Marcel Gosselink
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 mei 2006 17:04 
Hans bedankt. Ga er een bestellen!
Groet Marcel

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 mei 2006 19:21 
Puk hou het hoofd omhoog dan gaat jou motor als een spoor
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver puk
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 mei 2006 19:56 
ow jazeker ouwe jan, geen probleem hoor, en van die speer , dat doet ie hoor, enkel is het spijtig dat de simpelste dingen vaak over het hoofd gezien worden en dan hoor je vaak ook dat motorblokken gedemonteerd worden, voor ..... voor niets eigenlijk, daarom en zeker voor mensen die niet echt thuis zijn in deze materie , dit item, jou kan ik toch niets meer leren, als voleerde rot in het vak !!
het is enkel spijtig dat sommige motoren verdwijnen die eigenlijk veel te goed zijn voor de sloop en waar de berijders nog veel plezier aan kunnen hebben.
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 ehbo voor de motor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven