een veelvoorkomend euvel bij het begin van het seizoen, slecht of niet startende cx , slecht draaien enz....
voordat er weer gesloopt wordt en een hoop ergernis optreed, hou eerst even voor ogen;zeker voor de mensen die niet alle dagen in hun garage duiken !
er zijn maar drie dingen nodig om een motor te doen draaien;
compressie
ontsteking
brandstof/lucht mengsel
dit is de basis voor iedere brandstof motor
als je cx vorig jaar goed draaide en er geen problemen mee had , en nu " wil" ie niet , dan gaat er zeker niet door de sneeuwmannetjes een en ander stuk gegaan zijn , maar dient er onderhoud te gebeuren
ik hou het enkel bij de hoogstnoodzakelijke motor onderhoud en niet van de complete motorfiets , mischien willen anderen er iets aan toe voegen om het compleet te maken,
jaarlijks , zeker de olie verversen , samen met de olie filter, als je veel houd van je motorfiets , dan dep je even een vingertop in de aflaatolie en wrijf een drupje oude olie tussen jou vingers , dat moet glijden en niet stroefelen, test ook effe met nieuwe olie en je voelt het verschil.
bij de olie filter ook even hetzelfde om te chekken of er niet overmatig veel sleet deeltjes aanwezig zijn( kan wijzen op pannes in de toekomst)
luchtfilter dient ook geinspecteerd te worden, een vuile zal je een meer verbruik opleveren , waarbij de meerprijs aan benzine de aankoop van een nieuwe filter overtreft , dus niet op bezuinigen.
de kaarsen , zoals al eerder in andere items gezegd, vervang ze minstens één maal per jaar, als controle , draai de bougie uit zijn zitting , steek de kop er terug op en zorg voor massa qluiting tegen het motorblok, e nstart even, de vonk hoort mooi blauw te zijn en dient tussen de twee punten te komen , niet aan de zijkant , geeft je klaars een andere kleur , wit bvb, dan dooft ze zodra ze onder druk staat, is ze rood , dan is de kaars sterk vervuilt , door bvb verbrande olieresten.
Als het ontstekings tijdstip juist stond vorig jaar , neem maar aan dat die nog juist staat , want die veranderd niet van zijn eigen.
de carburators;
ook deze zijn vrij goed gebouwd en ze gaan hun eigen niet zomaar op één seizoen ontregelen , als je er een gewente van maakt , voor de winter deze leeg te laten lopen of bij het begin van het seizoen ze eens " aflaat", zouden ze ook fris moeten zijn,
je hoeft echt geen handige harry te zijn om deze dingen zelf te doen, zelfs voor de dames makkelijk doen baar en is een basis, die al veelellende voorkomt , ik had het bewust niet over afstelgegevens van bvb kleppen carbs enz.... om het als basis te houden , waar menig leek al veel aan heeft en hopelijk voorkomt dat motorblokken gesloopt worden( jammer) omdat er basis elementen over het hoofd gezien worden.
groetjes puk
alles wat je zelf doet doe je meestal beter