Ik gebruik al jaren half synthetische olie (BelRay 10W40).
Minerale olie leidt vaak tot sludge vorming m.n. als de motor vaak onvoldoende op temperatuur komt. Synthetische olie heeft een sterk reinigende werking en is daarom af te raden voor oldtimers (dan gaat ie geheid olie gebruiken). Daarom heb ik gekozen voor mijn CX'en voor de BelRay synthetic blend 10W40 (Euro 25,-- voor 4 liter dus duur spul) en het bevalt uitstekend (en wat belangrijker is het geeft mij een veilig en goed gevoel).
Eigenlijk is voor de CX een goede minerale olie voldoende; immers de huidige doorsnee minerale is beter als de beste die eind jaren '70 te koop was.
Voor mijn Yamaha XS'en (de luchtgekoelde staande twin) gebruik ik overigens minerale Castrol GPS 10W40. Daar heb ik ook nooit problemen mee gehad.
Voor mijn overige oldtimers (jaren '30 tot jaren '50) gebruik ik zelfs monograde (SAE 50) minerale olie. Dat voldoet ook best.
Ik denk dat het het meest belangrijke is periodiek olie + filter te vervangen. Zelf doe ik dat om de 7.500 km. Het handboek (om de 12.000 km) vertrouw ik op dat punt niet echt.
Liever wat meer geld kwijt aan olie dan een plotselinge motorrevisie.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.